04.04.2024

Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2024 r., sygn. II OSK 1706/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Jerzy Siegień (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Małgorzata Miron sędzia del. WSA Anna Szymańska Protokolant starszy asystent sędziego Izabela Kucharczyk-Szczerba po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E. G. i M. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 13 kwietnia 2021 r. sygn. akt II SA/Lu 808/20 w sprawie ze skarg G. S. i F. S. na decyzję Wojewody [...] z dnia 27 października 2020 r. nr IF-VII.7840.6.28.2020.DB w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od E. G. i M. G. solidarnie na rzecz G. S. i F. S. kwotę 377 (trzysta siedemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 13 kwietnia 2021 r., sygn. akt II SA/Lu 808/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, po rozpoznaniu skargi G. S. i F. S. na decyzję Wojewody [...] z dnia 27 października 2020 r. w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę, uchylił zaskarżoną decyzję oraz decyzję Starosty [...] z dnia 7 sierpnia 2020 r.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

Decyzją z dnia 7 sierpnia 2020 r. Starosta [...] zatwierdził projekt budowlany i udzielił M. G. pozwolenia na budowę domu pogrzebowego (kategoria obiektu XVII) - na działce nr ewid. [...] przy ul. [...] w K.. Zaskarżoną decyzją Wojewoda [...], po rozpatrzeniu odwołania G. S., F. S. oraz A. S. od ww. decyzji Starosty [...] utrzymał tę decyzję w mocy. Organ odwoławczy nie zgodził się z odwołującymi, że planowana inwestycja narusza ich prawa i jest niezgodna z obowiązującym prawem. Uznając powyższą argumentację za nieuzasadnioną organ odwoławczy wskazał, że działka na której ma zostać zrealizowana sporna inwestycja nr ew. [...], stosowanie do uchwały nr [...] Rady Miasta [...] z dnia 23 października 2014 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w rejonie ulic [...], [...] i [...] w K. (Dz. Urz. Woj. [...]. z 2014 r. poz. [...]), znajduje się w całości na obszarze oznaczonym symbolem MN, U-6. Zgodnie z § 28 pkt 1 planu podstawowym przeznaczeniem terenu oznaczonego na rysunku planu symbolem MN,U-6 jest zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, zaś przeznaczenie uzupełniające to usługi nieuciążliwe. Według Wojewody usługi pogrzebowe należy zakwalifikować, w świetle postanowień obowiązującego planu do usług nieuciążliwych, które zarazem nie będą zakłócać ponad przeciętną miarę korzystania z nieruchomości sąsiednich zgodnie z ich przeznaczeniem. Zgodnie z § 3 pkt 15 miejscowego planu przez usługi nieuciążliwe należy rozumieć przedsięwzięcia, które nie powodują ponadnormatywnego oddziaływania w emisji substancji i energii oraz nie będące przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub mogącymi potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z przepisami odrębnymi. Prowadzona działalność swoim oddziaływaniem nie zakłóca ponad przeciętną miarę korzystania z nieruchomości sąsiednich zgodnie z ich przeznaczeniem. Bez wątpienia budowa domu pogrzebowego nie jest przedsięwzięciem mogącym zawsze znacząco oddziaływać lub mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko w świetle postanowień rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839). Co więcej, jak wynika z projektu budowlanego obiekt nie będzie w sposób ponadnormatywny emitować substancji i energii, albowiem odpady powstałe w czasie eksploatacji gromadzone będą w stosownych szczelnych pojemnikach, nieczystości płynne odprowadzane do gminnej kanalizacji sanitarnej, a ponadto obiekt nie będzie wyposażony w urządzenia wytwarzające drgania i hałas. Projektowane zamierzenie nie stanowi zagrożenia dla środowiska oraz higieny i zdrowia ludzi zarówno na etapie jego realizacji, jak i eksploatacji. Z akt sprawy nie wynika również, aby planowana przez Inwestora działalność miała obejmować balsamowanie zwłok czy ich kremację, co rzeczywiście mogłoby rodzić pewne niedogodności dla właścicieli nieruchomości bezpośrednio sąsiadujących, zwłaszcza w sferze emocjonalno- psychicznej. Na wąski zakres działalności planowanego domu pogrzebowego, tj. obejmujący m.in. organizację uroczystości pogrzebowych czy umożliwiający odbycie krótkiej modlitwy wskazują zaprojektowany w ww. budynku układ pomieszczeń oraz złożone na etapie postępowania przed organem pierwszej instancji wyjaśnienia pełnomocnika inwestora. W ocenie Wojewody przedłożony do zatwierdzenia projekt budowlany jest zgodny z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w rejonie ulic [...], [...] i [...] w K.. Jest ponadto zgodny z wymaganiami ochrony środowiska, z przepisami, w tym techniczno - budowlanymi, jest kompletny i posiada wymagane opinie, uzgodnienia, pozwolenia, sprawdzenia oraz informację dotyczącą bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, a także został wykonany i sprawdzony przez osoby posiadające wymagane uprawnienia budowlane.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne