23.01.2024

Wyrok NSA z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. III FSK 596/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Dominik Gajewski, Sędzia NSA Paweł Borszowski, Sędzia WSA (del.) Mirella Łent (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 23 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej S. z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 stycznia 2023 r., sygn. akt III SA/Wa 1151/22 w sprawie ze skargi S. z siedzibą w S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach z dnia 24 lutego 2022 r., nr SKO.4000-2070/2021 w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 26 stycznia 2023 r. sygn. III SA/Wa 1151/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę S. z siedzibą w S. (dalej jako: skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach z dnia 24 lutego 2022 r. w przedmiocie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W uzasadnieniu wyroku, Sąd pierwszej instancji jako niebudzący wątpliwości fakt WSA w Warszawie przyjął, że doszło do nieprawidłowości przy selektywnym zbieraniu odpadów komunalnych z nieruchomości, co miało miejsce w dniu 21 września i 30 września 2020 r., polegało na pozostawieniu odpadów komunalnych innego rodzaju, aniżeli te które powinny być gromadzone w poszczególnych kontenerach. Konkretnie w kontenerach przewidzianych do składowania szkła znalazły się odpady komunalne oraz tekstylia, zaś w pojemnikach na odpady kuchenne znajdowały się odpady komunalne. Ponieważ okoliczności te ustalone zostały przez Prezydenta i Kolegium w sposób bezsporny sąd ten uznał, że postępowanie wyjaśniające przeprowadzone zostało przez oba organy administracji w sposób prawidłowy zgodny ze standardami określonymi przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, tj. ze zm.) – dalej jako: "O.p.", które na podstawie odesłania wynikającego z 6q ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. (Dz. U. z 2022 r., poz. 1297, tj. ze zm.) – dalej jako "u.c.p.g.", mają zastosowanie do spraw dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. WSA w Warszawie stanął na stanowisku, że organy obu instancji prawidłowo zidentyfikowały jako podstawę swojego rozstrzygnięcia przepisy art. 6ka u.c.p.g., które dotyczą konsekwencji niedopełnienia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Sąd ten podkreślił nadto, że organy prawidłowo wyinterpretowały z powołanych w decyzji przepisów, że wykazanie choćby jednego przypadku nieprzestrzegania przyjętej zasady segregacji odpadów pociąga za sobą obowiązek nałożenia na podmiot zainteresowany opłaty w stawce właściwej dla nieselektywnego zbierania odpadów. Dla określenia takowej opłaty nie ma zatem znaczenia, czy stwierdzone nieprawidłowości miały charakter incydentalny czy zdarzały się notoryjnie. Argumentacja skarżącej zmierzająca do wykazania, że stwierdzone naruszenia obowiązku selektywnego gromadzenia odpadów stanowiły jednorazowy incydent i powstały na skutek okoliczności niezależnych od Spółdzielni, nie mogła odnieść skutków. Nawet jednorazowy incydent tego rodzaju obligował bowiem organ do określenia w drodze decyzji opłaty w wysokości właściwej dla odpadów gromadzonych w sposób nieselektywny. Sąd ten stwierdził także, że podwyższona opłata określana w takim trybie nie ma charakteru stałego i obowiązuje ona za miesiąc, ewentualnie miesiące w których stwierdzono nieselektywną zbiórkę odpadów. Wyrok ten w całości dostępny jest w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych (http://orzeczenia.nsa.gov.pl, dalej w skrócie CBOSA).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne