30.04.2024

Wyrok NSA z dnia 30 kwietnia 2024 r., sygn. III OSK 1744/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) sędzia del. WSA Maciej Kobak protokolant starszy asystent sędziego Łukasz Sielanko po rozpoznaniu w dniu 30 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Wa 1879/22 w sprawie ze skargi G. S. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lipca 2022 r., nr 2603 w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji 1. prostuje z urzędu wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Wa 1879/22, w ten sposób, że w miejsce błędnie wpisanego nazwiska skarżącego "S.[1]" wpisuje "S."; 2. oddala skargę kasacyjną; 3. zasądza od G. S. na rzecz Komendanta Głównego Policji kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 24 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Wa 1879/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę G. S. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lipca 2022 r. nr 2603 w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Wnioskiem z 31 marca 2022 r. Komendant Powiatowy Policji w M. (dalej: "KPP") wystąpił do Komendanta Stołecznego Policji o wszczęcie postępowania w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r., poz. 1882 ze zm.; dalej "ustawa o Policji") – G. S. referenta Zespołu Patrolowo- Interwencyjnego Komisariatu Policji w H. W uzasadnieniu wskazał, że absencja tego policjanta w służbie latach 2021-2022 wyniosła 231 dni, w związku z czym nie realizował podstawowych zadań i obowiązków przewidzianych na jego stanowisku służbowym. Sytuacja ta powodowała, iż zadania stawiane przed komórką organizacyjną, w której wymieniony miał pełnić służbę, zmuszeni byli realizować inni policjanci, co negatywnie wpływało na organizację pracy tej komórki. KPP wskazał, że długotrwała absencja skarżącego była bezpośrednią przyczyną wydania przez KPP w M. rozkazu personalnego nr 60, którym zwolnił z dniem 14 marca 2022 r. skarżącego z zajmowanego stanowiska referenta Zespołu Patrolowo-Interwencyjnego Komisariatu Policji w H. i od dnia 15 marca 2022 r. przeniósł go do swojej dyspozycji. W uzasadnieniu wskazał wprost, że skarżący od dnia 10 września 2021 r. przebywa na ciągłym zwolnieniu lekarskim i obecnie brak jest jakichkolwiek informacji co do powrotu do służby. Długotrwała absencja G. S. spowodowana jest schorzeniem, które skutkowało wdrożeniem wobec niego terapii leczenia marihuaną medyczną. G. S. otrzymuje recepty od lutego 2022 r. W wyniku przeprowadzonego w dniu 8 marca 2022 r. badania toksykologicznego u skarżącego stwierdzono w jego organizmie obecność substancji odurzającej w postaci THC w stężeniu odpowiadającemu stężeniu alkoholu powyżej 0,5‰. W ocenie wnioskodawcy zachodzi zatem wątpliwość, czy długotrwałe stosowanie leczniczej marihuany nie wpłynie negatywnie na możliwość właściwego wykonywania obowiązków służbowych przez tego funkcjonariusza po zakończeniu terapii.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne