Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2024 r., sygn. III OSK 1277/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Ewa Kwiecińska (spr.) Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 10 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Wojewódzkiego Policji w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 7 grudnia 2022 r., sygn. akt II SA/Bd 833/22 w sprawie ze skargi M. Z. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w [...] z dnia [...] czerwca 2022 r., nr [...] w przedmiocie wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Komendanta Wojewódzkiego Policji w [...] na rzecz M. Z. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy (dalej: ‘’Sąd pierwszej instancji’’) wyrokiem z 7 grudnia 2022 r., sygn. akt II SA/Bd 833/22, po rozpoznaniu skargi M. Z. (dalej: ‘’skarżący’’), uchylił zaskarżoną decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w [...] (dalej także jako: ‘’organ’’, ‘’skarżący kasacyjnie’’) z [...] czerwca 2022 r., nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Komendanta Miejskiego Policji w [...] z [...] października 2021 r., nr [...], w przedmiocie odmowy wypłaty skarżącemu wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy za 2018 r. (pkt 1 wyroku) oraz zasądził od organu na rzecz skarżącego kwotę 480 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego (pkt 2 wyroku).
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniósł Komendant Wojewódzki Policji w [...], zaskarżając ten wyrok w całości i zarzucając mu, na podstawie art. 174 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi dalej ‘’p.p.s.a.’’:
I. naruszenie prawa materialnego, tj.:
1) art.190 ust. 4 Konstytucji w zw. art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw oraz art. 6 k.p.a. poprzez błędną wykładnię polegającą na uznaniu, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2018 r., sygn. akt. K 7/15, w którym stwierdza o niekonstytucyjności przepisu ma istotne znaczenie dla oceny możliwości zastosowania przepisów (norm) o tożsamej bądź analogicznej treści. W takiej sytuacji, zdaniem WSA, dochodzi do wystąpienia, tzw. oczywistej niekonstytucyjności. z którą mamy do czynienia w przypadku regulacji ukształtowanej w art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej w zw. z art.115 ustawy o Policji w znowelizowanym brzmieniu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty