Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. III OSK 1667/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej S.Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 3 marca 2022 r. sygn. akt III SA/Gl 1601/21 w sprawie ze skargi S.Z. na decyzję Prezesa Sądu Apelacyjnego [...] z dnia 12 października 2021 r. nr O.Adm-010-487/21 w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 3 marca 2022 r., sygn. akt III SA/Gl 1601/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę S.Z. (dalej jako "wnioskodawca" albo "skarżący") na decyzję Prezesa Sądu Apelacyjnego [...] (dalej jako "Prezes") z dnia 12 października 2021 r. nr O.Adm-010-487/21 w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.
U podstaw rozstrzygnięcia wydanego przez Sąd pierwszej instancji legły następujące ustalenia oraz ocena prawna.
Wnioskiem z dnia 11 sierpnia 2021 r. skarżący zwrócił się do Prezesa [...] o udostępnienie informacji publicznej w postaci zanominizowanego uzasadnienia wyroku [...] z dnia 21 czerwca 2021 r. w sprawie o sygn. akt [...].
Prezes [...] decyzją z dnia 8 września 2021 r. nr Adm.058-159/21 odmówił udzielenia informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej. Jako podstawę prawną organ pierwszej instancji powołał art. 3 ust. 1 pkt 2, art. 4 ust. 1, art. 5 ust. 2, art. 10 ust. 1 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U z 2020 r., poz. 2176), dalej jako "u.d.i.p.", oraz art. 104 i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), dalej jako "k.p.a.".
W uzasadnieniu wydanej decyzji organ pierwszej instancji wskazał, że zgodnie z art. 1 ust. 1 u.d.i.p. każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonym w u.d.i.p. Żądana przez skarżącego informacja stanowi informację publiczną w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 4 lit a tiret trzeci u.d.i.p. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 u.d.i.p. prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do wglądu do dokumentów urzędowych. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p. obowiązane do udostępnienia informacji są w szczególności organy władzy publicznej. W art. 5 ust. 2 u.d.i.p. zawarto jednakże stosowne ograniczenie. Zgodnie z tym przepisem prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu m. in. ze względu na prywatność osoby fizycznej. Nadto organ pierwszej instancji wskazał, że zgodnie z treścią art. 47 Konstytucji RP każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym. Przepis ten nakłada na władze publiczne obowiązek ochrony chronionych prawem dóbr jednostki, w tym ochrony prawnej życia prywatnego, przed nieuzasadnioną ingerencją. Prywatność może być w pewnych sytuacjach przedmiotem ingerencji dla ochrony dobra wspólnego, jednak wkraczanie w tę sferę, musi być dokonywane w sposób ostrożny i wyważony z należytą oceną racji, które przemawiają za taką ingerencją. Do prywatnej sfery życia zalicza się przede wszystkim zdarzenia i okoliczności tworzące sferę życia osobistego i rodzinnego. Szczególny charakter tej dziedziny życia człowieka uzasadnia udzielenie jej silnej ochrony prawnej. Na poparcie swojego stanowiska organ przywołał dodatkowo szereg orzeczeń sądowych, z których wynika że wkraczanie w sferę prywatną musi być zawsze uzasadnione istotnymi racjami interesu publicznego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty