17.05.2024

Wyrok NSA z dnia 17 maja 2024 r., sygn. III OSK 1362/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 17 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 15 lutego 2023 r., sygn. akt III SAB/Gl 361/22 w sprawie ze skargi M. P. na bezczynność Wójta Gminy O. w przedmiocie informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w punkcie 1 wyroku z dnia 15 lutego 2023 r., sygn. akt III SAB/Gl 361/22 wydanym w sprawie ze skargi M. P. (dalej także jako: skarżący) na bezczynność Wójta Gminy O. (dalej także jako: organ) w przedmiocie informacji publicznej, stwierdził, że organ dopuścił się bezczynności, która nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, w punkcie 2 wyroku zobowiązał organ do załatwienia wniosku w terminie 14 dni od daty zwrotu akt wraz z prawomocnym wyrokiem, a w punkcie 3 wyroku oddalił skargę w pozostałym zakresie.

Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Skarżący w piśmie z dnia 31 marca 2022 r., powołując się na art. 61 Konstytucji RP, zwrócił się do organu o udostępnienie informacji publicznej w zakresie:

1. Skanu prowadzonego przez urząd Rejestru umów z okresu od 1 do 31 marca 2022 r.;

2. Skanów zawartych w marcu 2022 roku umów, w których stroną jest gmina O.

W odpowiedzi na powyższy wniosek organ w piśmie z dnia 12 kwietnia

2022 r., uznając, że żądane przez skarżącego informacje stanowią informację publiczną przetworzoną, wezwał M. P. do wykazania, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, że uzyskanie informacji, o których mowa we wniosku jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. Jednocześnie organ wezwał skarżącego do podpisania wniosku oraz wskazania adresu do korespondencji.

Skarżący w piśmie z dnia 21 kwietnia 2022 r. wskazał, że w jego ocenie zakres wniosku z dnia 31 marca 2022 r. obejmuje informację publiczną o charakterze prostym, dla pozyskania której nie zachodzi potrzeba wykazywania szczególnego znaczenia informacji dla interesu publicznego. Skarżący podniósł, że czynność materialno-techniczna polegająca na udostępnieniu informacji publicznej zawsze wiąże się z koniecznością wyszukania danej informacji i nie świadczy to automatycznie o jej przetworzonym charakterze. M. P. podkreślił, że składając wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie realizuje osobistych celów, tylko wykazuje zainteresowanie wydatkowaniem środków publicznych w zakresie celowości, racjonalności i zasadności zawierania umów i jako mieszkaniec gminy O. oraz tym samym płatnik podatków, ma prawo wiedzieć na co i w jakiej wysokości wydatkowane są środki publiczne. Jednocześnie skarżący załączył podpisany wniosek oraz wskazał swoje dane adresowe.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne