Wyrok NSA z dnia 5 października 2023 r., sygn. III OSK 5132/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 5 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 17 marca 2021 r. sygn. akt II SA/Ke 96/21 w sprawie ze skargi A.A. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach z dnia 27 listopada 2020 r. nr 33/20 w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 17 marca 2021 r., sygn. akt II SA/Ke 96/21, uchylił zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji w sprawie ze skargi A.A. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach z dnia 27 listopada 2020 r. nr 33/20 w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
A.A. (dalej jako "skarżący") wnioskiem z dnia 26 listopada 2018 r., powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r. o sygn. akt K 7/15, wystąpił do Komendanta Miejskiego Policji w X.
o naliczenie i wypłatę różnicy w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i urlop dodatkowy w związku ze zwolnieniem ze służby.
Decyzją z dnia 30 października 2020 r. nr 102/20 Komendant Miejski Policji
w X. odmówił skarżącemu wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy wskazując, że na mocy orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 listopada 2018 r. w sprawie o sygn. akt K 7/15, przepis art. 115a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji uznany został za niekonstytucyjny w zakresie, w jakim ustala wysokość ekwiwalentu pieniężnego za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego w wymiarze 1/30 części miesięcznego uposażenia funkcjonariusza. Powstała luka prawna uzupełniona została przez ustawodawcę poprzez wprowadzenie z dniem 1 października 2020 r. mocą art. 1 ust. 16 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o służbie więziennej oraz niektórych innych ustaw, nowego brzmienia art. 115a ustawy o Policji, który stanowi, że "ekwiwalent pieniężny za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego ustala się w wysokości 1/21 części miesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym należnego policjantowi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym". Natomiast na podstawie art. 9 ust. 1 wyżej wskazanej ustawy "art. 115a ustawy o Policji, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do spraw dotyczących wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy wszczętych i niezakończonych przed dniem 6 listopada 2018 r. oraz do spraw dotyczących wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy policjantowi zwolnionemu ze służby od dnia 6 listopada 2018 r.". W konkluzji organ stwierdził, że brak jest zatem podstaw prawnych do wypłaty skarżącemu wyrównania ekwiwalentu pieniężnego w związku z faktem, iż skarżący został zwolniony ze służby w dniu 16 stycznia 2015 r. i otrzymał ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i urlop dodatkowy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty