12.10.2023 Podatki

Wyrok NSA z dnia 12 października 2023 r., sygn. I FSK 2053/18

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hieronim Sęk (spr.), Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska, Sędzia WSA (del.) Maja Chodacka, , po rozpoznaniu w dniu 12 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 11 lipca 2018 r. sygn. akt I SA/Bk 340/18 w sprawie ze skargi Gminy W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 marca 2018 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 marca 2018 r. nr [...].

Uzasadnienie

1. Przedmiot skargi kasacyjnej i podmiot ją wnoszący

1.1. Gmina W. (dalej: Gmina lub Skarżąca) pismem z dnia 7 września 2018 r. wniosła skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 11 lipca 2018 r., sygn. akt I SA/Bk 340/18.

1.2. Powołanym wyrokiem Sąd, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.; dalej: P.p.s.a.), oddalił skargę Gminy na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) z dnia 28 marca 2018 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

2. Relacja ze stanu sprawy

2.1. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej podano, że: - Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i realizuje inwestycję w zakresie odnawialnych źródeł energii (dalej: Inwestycja OZE), która polega na zaprojektowaniu, zakupie i instalacji solarnych systemów grzewczych (kolektorów słonecznych) centralnej wody użytkowej (dalej: Instalacja solarna) w 101 gospodarstwach mieszkańców (dalej: Mieszkańcy), które znajdują się na terenie Gminy; - Inwestycja OZE realizowana jest w ramach projektu "[...]" (dalej: Projekt) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej: EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla [...] na lata 2014-2020; - elementy zestawu Instalacji solarnej będą rozmieszczone na powierzchni dachu danego budynku gospodarstwa lub na gruncie właścicieli nieruchomości, które zostały objęte Projektem, zaś pompy ciepła wewnątrz budynków lub na tym gruncie; - Gmina podpisze indywidualne umowy z Mieszkańcami (dalej: Umowy) dotyczące zasad udostępniania Instalacji solarnych oraz ponoszenia części kosztów tych Instalacji w zakresie zestawu dla danej nieruchomości; - Mieszkaniec w drodze tej Umowy zobowiązuje się do udziału w kosztach zakupu i montażu Instalacji solarnej według określonej procentowo części ceny netto zestawu solarnego oraz do pokrycia podatku VAT od niego; - cena jest uzależniona od wielkości danej Instalacji solarnej i zawiera wszystkie koszty składające się na jej wartość jako środka trwałego, z uwzględnieniem narzutu kosztów przygotowania projektu, dokumentacji przetargowej, nadzoru inwestorskiego, systemu monitoringu efektów Projektu i działań informacyjno-promocyjnych; - zgodnie z Umową Gmina nieodpłatnie udostępni Mieszkańcowi Instalację solarną (zestaw) do korzystania wyłącznie na potrzeby gospodarstwa domowego na okres od dnia podpisania Umowy do upływu 10 lat od dnia zatwierdzenia końcowego wniosku o płatność z realizacji Projektu; - po upływie okresu trwania Umowy kompletna Instalacja solarna odrębną umową zostanie przez Gminę przekazana Mieszkańcowi na własność za cenę indywidualnie ustaloną w oparciu o wartość usługi nabycia i montażu Instalacji solarnej wynikającej z umowy zawartej przez Gminę z Wykonawcą, pomniejszoną o wartość odpisów amortyzacyjnych za okres od przejęcia zestawu przez Mieszkańca na mocy Umowy nieodpłatnego użyczenia do daty zakupu zestawu i wartość zaliczki wniesionej przez Mieszkańca, tj. jego wkładu własnego; - w ramach Umowy Mieszkaniec przekazuje do bezpłatnego używania część nieruchomości (gruntu/budynku na zewnątrz oraz wewnątrz) o powierzchni niezbędnej dla Instalacji solarnej, tj. zainstalowania zestawu elementów ją tworzących; - Gmina realizując usługę na rzecz Mieszkańca będzie posiłkować się podmiotem trzecim, czyli firmą, która na jej zlecenie dokona dostawy i montażu Instalacji solarnej na jej terenie (dalej: Wykonawca); - Gmina w zakresie zabezpieczenia rzeczowego i finansowego Projektu wyłoni tegoż Wykonawcę Instalacji solarnej, wybierze również podmiot pełniący funkcje nadzoru inwestorskiego w ramach przepisów o zamówieniach publicznych, ustali harmonogram montażu Instalacji solarnej, będzie sprawowała bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiór końcowy oraz rozliczenie Projektu; - przy rozliczaniu Projektu instytucja zarządzająca może zmniejszyć koszty kwalifikowane i tym samym zmniejszy się kwota dotacji; - dofinansowanie z EFRR obejmuje 85% wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją Projektu, w ramach których mieszczą się także, oprócz robót budowlanych, koszty ogólne Projektu, czyli wydatki na studium wykonalności, dokumentację techniczną, usługi inspektora nadzoru budowlanego oraz promocję przedsięwzięcia; - koszty ogólne Projektu kwalifikowane i niekwalifikowane w części udziału własnego (tj. w części niepokrytej wkładami Mieszkańców) pokrywa Gmina (np. koszty nadzoru budowlanego, czy koszty promocji Projektu); - do swobodnego uznania Gminy należy czy część kosztów zostanie poniesiona przez Mieszkańców, czy z jej środków własnych; - warunki rozliczenia dotacji oraz wartość dofinansowania w żaden sposób nie są uzależnione od sposobu w jaki Gmina uzyskuje wkład własny; - kwota wkładu własnego Gminy nie jest wartością stałą i może ulec zwiększeniu, w sytuacji gdyby doszło do zmniejszenia kwoty dofinansowania w przyszłości, a z uwagi na zawarte już Umowy nie będzie można przypisać tych kosztów Mieszkańcom; - udzielenie dotacji nie jest w żaden sposób powiązane z odpłatnością dokonywaną przez Mieszkańców na rzecz Gminy, dotacja nie jest uzależniona od kwoty jego wkładu do ceny zestawu, ani od ceny Instalacji solarnej zbywanej na rzecz użytkownika po okresie trwałości Projektu, ani też od liczby nieruchomości biorących udział w Inwestycji OZE.

2.2. Gmina oczekiwała oceny prawnej czy podstawę opodatkowania podatkiem VAT przy dostawie i montażu Instalacji solarnych (kolektorów słonecznych) na rzecz Mieszkańców będzie stanowić wyłącznie kwota należna od danego Mieszkańca wynikająca z Umów zawartych z Gminą, pomniejszona o podatek VAT, zaś otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie powinno być uwzględniane w tej podstawie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne