23.01.2024

Wyrok NSA z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. I GSK 1968/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Beata Sobocha-Holc Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) po rozpoznaniu w dniu 23 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lipca 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 4926/21 w sprawie ze skargi B. J. na decyzję Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa z dnia [...] września 2021 r. nr [...] w przedmiocie pomocy w ramach "Programu dla szkół" oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 6 lipca 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 4926/21 po rozpoznaniu skargi B. J. (dalej "skarżąca") uchylił decyzję Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa z dnia 9 września 2021 r. nr PDS/CE/19/09/2021 oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji z dnia 23 lipca 2021 r., nr PDS/Drc/LU/000023/07/2021.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Skarżąca złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach "Programu dla szkół" z tytułu udostępniania dzieciom w szkołach podstawowych owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych w II semestrze roku szkolnego 2020/2021 na kwotę 123 954,92 zł w ramach komponentu owocowo-warzywnego i 147 820,30 zł w ramach komponentu mlecznego. W dniach 16 czerwca – 21 czerwca 2021 r. w Zespole Placówek Oświatowych w R. została przeprowadzona kontrola, mająca na celu sprawdzenie prawidłowości realizacji programu i jakości dostarczanych porcji owocowo – warzywnych oraz mlecznych. Decyzją z 23 lipca 2021 r. Dyrektor OT KOWR przyznał skarżącej pomoc w części, w ramach "Programu dla szkół", w której, uwzględniając ww. wyniki kontroli, w kwocie 123 422,97 zł w ramach komponentu owocowo – warzywnego i w kwocie 147 820,30 zł w ramach komponentu mlecznego oraz odmówił przyznania pomocy w kwocie 531,95 zł w ramach komponentu owocowo – warzywnego. Skarżąca złożyła odwołanie od powyższej decyzji. Decyzją z 9 września 2021 r. Dyrektor Generalny KOWR utrzymał w mocy decyzję Dyrektora OT KOWR z 23 lipca 2021 r. W uzasadnieniu swojej decyzji organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół (Dz.U. z 2020 r., poz. 1511, z późn. zm.), dalej "rozporządzenie MRiRW", owoce i warzywa są udostępniane dzieciom, o których mowa w § 5 ust. 3 pkt 1 i w § 8 ust. 3 pkt 1, zgodnie z warunkami i wymaganiami określonymi w załączniku nr 1. Sposób udostępniania owoców i warzyw do rozporządzenia. Organ odwoławczy wskazał na wyniki kontroli przeprowadzonej na miejscu i wyjaśnił, że skarżąca nie dostarczyła porcji pomidorków spełniających określone wymagania wagowe, naruszając powinność wynikającą z rozporządzenia. Organ podał, że tylko 35 pomidorów (58,3%) miało wymaganą wagę, tj. min. 90g. W związku z tym, że 41,7% zważonych pomidorków nie spełniało wymagań określonych w ww. rozporządzeniu organ odwoławczy uznał, że pomoc w kwocie 438,44 PLN, obliczona w następujący sposób: 572 porcje pomidorków x stawka pomocy netto za jedną porcję wynosząca 0,73 PLN x 5% stawka VAT, nie może zostać przyznana.

Następnie skarżąca złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wyrokiem z dnia 6 lipca 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 4926/21 uchylił decyzję Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa z dnia 9 września 2021 r. nr PDS/CE/19/09/2021 oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji z dnia 23 lipca 2021 r., nr PDS/Drc/LU/000023/07/2021. Oceniając zaskarżoną decyzję Sąd I instancji uznał, że została ona wydana z naruszeniem przepisów prawa materialnego w sposób, który miał wpływ na wynik sprawy, jak również przepisów postępowania w stopniu mogącym mieć istotny wpływ na wynik sprawy. Sąd podkreślił, że szczegółowe zasady i tryb przyznawania pomocy finansowej z tytułu realizacji działań w ramach programu dla szkół reguluje rozporządzenie, wydane na podstawie art. 38x ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 185). W ocenie Sądu I instancji organy rozstrzygające sprawę niniejszą dokonały pomniejszenia przyznanej pomocy o iloczyn liczby wszystkich porcji warzyw znajdujących się na stanie szkoły w dniu kontroli (a więc także tych porcji co do których nie stwierdzono nieprawidłowości) i stawki pomocy netto za jedną porcję oraz stawki VAT. Sposób, w jaki organy dokonały pomniejszenia przyznania pomocy jest dowolny i nie znajduje umocowania w przepisach prawa, które nie przewidują wykluczenia z przyznania pomocy wszystkich porcji warzyw znajdujących się w szkole w dniu kontroli, jeżeli nieprawidłowości stwierdzono tylko w części porcji. Zdaniem Sądu I instancji, organ w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji nie wyjaśnił też w oparciu o jaką podstawę prawną dokonał pomniejszenia w ten sposób przyznanej pomocy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne