Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2023 r., sygn. II OSK 1672/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie: sędzia NSA Zdzisław Kostka sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 stycznia 2023 r. sygn. akt IV SA/Wa 2071/22 w sprawie ze skargi M.E. na postanowienie Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z dnia 9 sierpnia 2022 r. nr DL.WWC.4171.444.2022/AB w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o żądanej treści 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 27 stycznia 2023 r., IV SA/Wa 2071/22, w wyniku rozpatrzenia skargi M.E., uchylił zaskarżone postanowienie Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców (dalej: SUdSC) z 9 sierpnia 2022 r., nr DL.WWC.4171.444.2022/AB oraz utrzymane nim w mocy postanowienie z 5 maja 2022 r., nr DKBM.WWC.4171.444.2022/ASK w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia żądanej treści.
W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym orzeczeniem, Sąd I instancji stwierdził, że w wyniku rozpatrzenia złożonego 20 kwietnia 2022 r. przez M.E., obywatela Jordanii wniosku o usunięcie danych umieszczonych w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany (dalej: wykaz), a także w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu (dalej: SIS) SUdSC postanowieniem z 5 maja 2022 r., działając na podstawie art. 444 ust. 1 pkt 3 i art. 444 ust. 2, a także art. 445 i art. 446 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2021 r. poz. 2354 ze zm.), dalej: u.c., w zw. z art. 219 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), dalej: k.p.a., odmówił ww. wnioskodawcy wydania zaświadczenia żądanej treści. Organ wyjaśnił, że dane cudzoziemca powinny figurować w wykazie oraz w SIS, ponieważ w stosunku do niego zachodzi okoliczność, o której mowa w art. 435 ust. 1 pkt 4 u.c., tj. jego wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jego pobyt na nim jest niepożądany ze względu na to, iż stanowi to zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa. SUdSC zauważył, że w takim przypadku zgodnie z art. 444 ust. 2 u.c. odmawia się cudzoziemcowi udostępnienia informacji o podstawie faktycznej wpisu. Na powyższą ocenę nie ma wpływu fakt pozostawania cudzoziemca w związku małżeńskim z obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty