28.09.2023 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 28 września 2023 r., sygn. I GSK 1222/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia del. WSA Jacek Boratyn po rozpoznaniu w dniu 28 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej N. Sp.j. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 31 marca 2022 r. sygn. akt I SA/Ke 475/21 w sprawie ze skargi N. Sp.j. w K. na decyzję Dyrektora Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach z dnia [...] maja 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z 31 marca 2022 r., sygn. akt I SA/Ke 475/21 oddalił skargę N. Spółka jawna w K. (dalej "skarżąca", "spółka") na decyzję Dyrektora Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach z dnia [...] maja 2021 r. nr [...] w przedmiocie przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego na rok 2019.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach (Kierownik) decyzją z [...] marca 2021 r. nr [...] odmówił skarżącej przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego na rok 2019. W wyniku rozpoznania odwołania skarżącej, Dyrektor Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach (Dyrektor) decyzją z [...] maja 2021 r. nr [...] utrzymał w mocy decyzję. Organ uzasadniając swoją decyzję stwierdził, że doszło do stworzenia sztucznych warunków poprzez utworzenie przez I. i P. N. trzech spółek jawnych: N., N. i N., mających na celu uzyskanie płatności unijnych z tytułu płatności na zalesianie gruntów rolnych i płatności bezpośrednich, w możliwie najwyższej wysokości ustalono że spółki nie prowadzą jakiejkolwiek działalności poza ubieganiem się o przyznanie płatności na zalesianie i płatności w ramach wsparcia bezpośredniego. Zgromadzony materiał dowodowy nie ujawnił żadnych racjonalnych powodów dla utworzenia spółek i sposobu ich funkcjonowania, niż te stwierdzone w postaci maksymalizacji korzyści z płatności, poprzez obejście ograniczeń wynikających z maksymalnej powierzchni gruntów zgłoszonej do płatności zalesieniowej. Celem utworzenia spółek był taki podział gospodarstwa pomiędzy poszczególnymi podmiotami, aby każdy z nich zalesił maksymalną możliwą powierzchnię, co spowodowało ominięcie limitu możliwości zalesienia powierzchni 20 hektarów, natomiast w odniesieniu do płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego spowodowało to ominięcie limitu płatności redystrybucyjnej, a tym samym uzyskanie korzyści finansowych kilkukrotnie wyższych, aniżeli I. N. uzyskałaby ubiegając się o nie jako osoba fizyczna. W świetle zebranych w toku postępowania dowodów uznano, że gospodarstwo utworzone na Spółkę N. działało w ramach sztucznych warunków w rozumieniu art. 60 Rozporządzenia Nr 1306/2013, stworzonych w sprzeczności z celami wsparcia. Osiągnięty cel, tj. pozyskanie dodatkowych korzyści sprzecznie z celami systemu wsparcia bezpośredniego oznacza, że w dacie złożenia wniosku, wsparcie nie powinno zostać przyznane.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp