12.09.2023

Wyrok NSA z dnia 12 września 2023 r., sygn. II OSK 3096/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędziowie Sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 12 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.H. i J.H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 13 sierpnia 2020 r. sygn. akt II SA/Ol 225/20 w sprawie ze skargi M.H. i J.H. na decyzję Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Olsztynie z dnia 10 stycznia 2020 r. nr P.7721.182.2018 16ME w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z 13 sierpnia 2020 r., II SA/Ol 225/20 oddalił skargę M.H. i J.H. na decyzję Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: WMWINB) z 10 stycznia 2020 r., nr P.7721.182.2018 16ME, którą wskazany organ, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096), dalej: k.p.a., a także art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186), dalej: p.b., uchylił w całości decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] (dalej: PINB) z 24 września 2018 r., znak PINB.5150.28.2018 i nakazał skarżącym rozbiórkę wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę obiektu budowlanego – budynku letniskowego o wymiarach 6,85 m x 5,90 m x 2,37 (5,20) m o powierzchni zabudowy 40,41 m2, zlokalizowanego na działce nr ew. [...] przy ul. [...] w O.

M.H. i J.H. złożyli skargę kasacyjną, którą zaskarżyli powyższy wyrok w całości, zarzucając mu naruszenie przepisów postępowania, które to uchybienie mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy, tj. art. 145 § 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.), dalej: p.p.s.a., w zw. z art. 7, art. 77 § 1 i art. 80 k.p.a. poprzez oddalenie skargi z uwagi na dokonanie błędnej kontroli stanu faktycznego, który w postępowaniu administracyjnym ustalony został z naruszeniem ww. przepisów k.p.a. oraz przez wadliwe uznanie, iż właściwym działaniem organu było zastosowanie art. 48 ust. 1 pkt 1 p.b., a także bezzasadne nakazanie skarżącym rozbiórki obiektu budowlanego - budynku letniskowego zlokalizowanego na działce nr ew. [...], podczas gdy organ zaniechał dokładnego ustalenia stanu faktycznego sprawy, nie zgromadził materiału dowodowego w sposób wyczerpujący, w szczególności wadliwie uznał, iż ww. obiekt budowlany narusza zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego otoczenia jeziora [...], rejon [...] w O., przyjętego uchwałą Nr [...] Rady Miasta O. z dnia 29 sierpnia 2007 r. (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. z 2007 r. Nr [...], poz. [...]), dalej: m.p.z.p., określonego dla wymienionej nieruchomości, podczas gdy:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne