Postanowienie NSA z dnia 12 września 2023 r., sygn. II GW 52/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marcin Kamiński Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) po rozpoznaniu w dniu 12 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku Starosty Powiatu Wrocławskiego z dnia 2 marca 2023 r. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Starostą Powiatu Wrocławskiego a Prezydentem Miasta Leszna w przedmiocie zawiadomienia o nabyciu pojazdu postanawia: wskazać Prezydenta Miasta Leszna jako organ właściwy do załatwienia sprawy
Uzasadnienie
Wnioskiem z 2 marca 2023 r. Starosta Powiatu Wrocławskiego zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość między nim a Prezydentem Miasta Leszna przez wskazanie Prezydenta Miasta Leszna jako organu właściwego do przyjęcia zawiadomienia R. K., zamieszkałego w miejscowości K. W., ul. A. [...] o nabyciu pojazdu marki BMW [...].
Starosta Powiatu Wrocławskiego wskazał, że [...] września 2022 r. Prezydent Miasta Leszna przekazał według właściwości zawiadomienie R. K., zamieszkałego w miejscowości K. W., ul. A. [...] o nabyciu pojazdu marki BMW [...] do Starosty Powiatu Wrocławskiego, na podstawie art. 78 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.- Prawo o ruchu drogowym (tekst. jedn.: Dz.U. z 2022 r., poz. 988; zwana dalej: p.r.d.). Zdaniem Starosty Wrocławskiego o właściwości organu nie decyduje art. 21 k.p.a., wyznaczający jako kryterium dla ustalenia właściwości miejsce zamieszkania/siedziby strony dokonującej zawiadomienia o nabyciu pojazdu, gdyż czynność zawiadomienia o nabyciu pojazdu nie jest sprawą administracyjną w rozumieniu art. 1 k.p.a., ale stanowi inną czynność z zakresu administracji publicznej w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Przepis art. 21 k.p.a. nie jest zatem wyznacznikiem dla ustalenia właściwości organu w sprawach tej materii i przekazanie wniosku na podstawie art. 65 k.p.a. jest błędne. Wnioskodawca wskazał na orzecznictwo NSA (powołując wyrok NSA z dnia 28 września 2021 r., sygn. akt II GW 67/21), w którym wyrażono pogląd, że obowiązek właściciela zawiadomienia starosty o zbyciu pojazdu dotyczy pojazdów zarejestrowanych, co z kolei uzasadnia przyjęcie, że kwestie o charakterze "rejestrowym" leżą w gestii organu rejestracji. Względy logiki i ekonomii przemawiają za takim określeniem właściwości miejscowej albowiem dokumenty przedstawione do rejestracji lub wyrejestrowania, których nie zwraca się właścicielowi pojazdu oraz odpowiednio kserokopie dokumentów, organ rejestrujący zatrzymuje i tworzy indywidualne teczki zwane "aktami pojazdu", które przechowuje się według numerów rejestracyjnych pojazdów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty