Wyrok NSA z dnia 17 sierpnia 2023 r., sygn. II GSK 571/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Marek Leszczyński Protokolant Izabela Kołodziejczyk po rozpoznaniu w dniu 17 sierpnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 4 marca 2020 r., sygn. akt III SA/Po 525/19 w sprawie ze skargi D. G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 24 maja 2019 r., nr BP.501.218.2019.1091.KA12.3470 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu; 2. zasądza od D. G. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego kwotę 1 000 (jeden tysiąc) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (dalej zwany "WSA" lub "Sądem pierwszej instancji") wyrokiem z 4 marca 2020 r., sygn. akt III SA/Po 525/19, działając na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c w zw. z art. 135 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 259; dalej zwanej "p.p.s.a."), po rozpoznaniu skargi D. G. (dalej zwanego "skarżącym"), uchylił decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej zwanego "organem II drugiej instancji" lub "GITD") z 24 maja 2019 r. i poprzedzającą ją decyzję Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej zwanego "organem I instancji" lub "ŚWITD") z 17 stycznia 2019 r. o nałożeniu na skarżącego kary pieniężnej w wysokości 3 250 zł za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 21 listopada 2018 r., na autostradzie A1 w miejscowości G., przeprowadzono kontrolę pojazdu marki [...] o nr rej. [...] wraz z naczepą marki [...] o nr rej. [...], którym kierował M. P. (dalej zwany "kierowcą"). W toku kontroli ustalono, że zespołem pojazdów wykonywano międzynarodowy przewóz drogowy towarów na rzecz i w imieniu skarżącego. W trakcie kontroli stwierdzono: 1) skrócenie wymaganego skróconego czasu odpoczynku dziennego o czas do jednej godziny (naruszenie Ip 5.7.1 zał. nr 3 do u.t.d.) – analiza zapisów protokołu kontroli i danych cyfrowych z karty kierowcy i urządzenia rejestrującego wykazała, że kierowca 20 listopada 2018 r. o godz. 6:29 rozpoczął 24 godzinny okres rozliczeniowy, w ciągu którego powinien odebrać minimum 9 godzinny nieprzerwany odpoczynek. W tym okresie kierowca odebrał odpoczynek trwający jedynie 8 godzin i 42 minuty (od godz. 21:46 20 listopada 2018 r. do godz. 6:28 21 listopada 2018 r.), a zatem skrócił dzienny czas odpoczynku o 18 minut; 2) przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas do mniej niż 30 minut (naruszenie Ip 5.11.1 zał. nr 3 do u.t.d. – analiza zapisów protokołu kontroli i danych cyfrowych urządzenia rejestrującego wykazała, że kierowca 20 listopada 2018 r. prowadził pojazd od godz. 15:40 do godz. 21:46 nie wykonując prawidłowej przerwy w jeździe, a zatem przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 27 minut.); 3) niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy mające wpływ na rejestrację danych (naruszenie Ip 6.3.5 zał. nr 3 do u.t.d. – analiza danych cyfrowych z karty kierowcy i urządzenia rejestrującego wykazała, że kierowca 20 listopada 2018 r. prowadził pojazd bez włożonej karty kierowcy od godz. 21:26 do godz. 21:46).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty