Postanowienie NSA z dnia 24 maja 2023 r., sygn. I OSK 731/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mariola Kowalska po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.S. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 października 2022 r., sygn. akt I SA/Wa 2055/22 o odrzuceniu skargi J.S. na działania Prezydenta m.st. Warszawy w przedmiocie odmowy świadczenia usług postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 11 lipca 2022 r. J.S. (dalej "skarżąca"), wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na działania Prezydenta m.st. Warszawy w przedmiocie odmowy świadczenia usługi.
W uzasadnieniu skargi zarzuciła, że Prezydent m.st. Warszawy bezpodstawnie odmówił jej wykonania przez X z siedzibą w [...] czynności materialno–technicznej polegającej na świadczeniu usług asystenta osoby z niepełnosprawnością, poprzez przenoszenie jej z wózka dla osoby z niepełnosprawnością ruchową do samochodu oraz z samochodu do wózka.
Prezydent m.st. Warszawy w odpowiedzi na skargę wniósł o jej odrzucenie podnosząc, że katalog usług świadczonych przez X z siedzibą w [...] (dalej "X"), określony Zarządzeniem Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 19 lipca 2019 r. nr 1242/2019 w sprawie ustalenia "Standardów usług asystenta osób z niepełnosprawnościami na terenie m.st. Warszawy" nie obejmuje żądanej przez skarżącą usługi. Organ podkreślił, że ww. X zostało powołane do istnienia uchwałą Rady m.st. Warszawy z dnia 16 grudnia 2016 r. nr XXVIII/982/2016. Jest jednostką organizacyjną m.st. Warszawy, do której zadań należy m.in. organizowanie i koordynowanie świadczenia usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych oraz usług dla osób z zaburzeniami psychicznymi, w miejscu zamieszkania realizowanych na terenie m.st. Warszawy we współpracy z ośrodkami pomocy społecznej m.st. Warszawy. Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze są świadczeniami pomocy społecznej przyznawanymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 ze zm.). Ponieważ katalog usług wynikających z ustawy o pomocy społecznej nie zaspokaja wszystkich potrzeb mieszkańców Warszawy, X organizuje także inne rodzaje usług w ramach tworzonych przez siebie programów. Mają one charakter dodatkowego wsparcia dla osób z niepełnosprawnością oferowanego przez m.st. Warszawa - poza świadczeniami pomocy społecznej przyznawanymi przez ośrodki pomocy społecznej. Przyznawanie usług, nie będących usługami pomocy społecznej sensu stricto - czyli w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej, nie następuje w oparciu o decyzję administracyjną, gdyż dyrektor X nie posiada upoważnień Prezydenta m.st. Warszawy do wydawania decyzji. Zasady realizacji usług spoza zakresu pomocy społecznej na rzecz zainteresowanych osób regulują odpowiednie dokumenty podane do publicznej wiadomości. Prezydent wskazał, że jednym z programów realizowanych przez X jest "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej" - edycja 2022. Głównym celem programu jest wprowadzenie usług asystenckich w formie ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym osób z niepełnosprawnościami.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty