Zwrot do budżetu państwa nienależnie uzyskanej części oświatowej subwencji ogólnej - Wyrok NSA z dnia 18 maja 2023 r., sygn. I GSK 924/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Michał Kowalski Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) Protokolant Katarzyna Domańska po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 stycznia 2019 r. sygn. akt V SA/Wa 815/18 w sprawie ze skargi Powiatu Stargardzkiego na decyzję Ministra Finansów z dnia 28 lutego 2018 r. nr ST4.4755.600.2017.3.CNNF w przedmiocie zobowiązania do zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty w części oświatowej subwencji ogólnej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Ministra Finansów na rzecz Powiatu Stargardzkiego kwotę 10.800 (słownie: dziesięć tysięcy osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (V SA/Wa 815/18) po rozpoznaniu na rozprawie sprawy ze skargi Powiatu Stargardzkiego (dalej: skarżący) na decyzję Ministra Finansów (dalej: organ) z dnia 28 lutego 2018r. ST4.4755.600.2017.3.CNNF w przedmiocie zwrotu do budżetu państwa nienależnie uzyskanej części oświatowej subwencji ogólnej wyrokiem z dnia 23 stycznia 2019 r. uchylił decyzję w zaskarżonej części oraz zasądził od Ministra Finansów na rzecz Powiatu Stargardzkiego kwotę 12 990 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Organ wniósł skargę kasacyjną od wyroku WSA zaskarżając to orzeczenie w całości i domagając się uchylenia zaskarżonego wyroku w całości i orzeczenia o oddaleniu skargi; ewentualnie - uchylenia zaskarżonego wyroku w całości i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania przez WSA, rozpoznania sprawy na rozprawie oraz zasądzenia kosztów postępowania.
Zaskarżonemu wyrokowi strona skarżąca kasacyjnie zarzuciła:
1. na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. - naruszenie prawa materialnego, tj.:
1) art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 198, z późn. zm.) poprzez błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie, polegające na założeniu braku wymogu posiadania aktualnych i przewidzianych prawem orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w sytuacji kształcenia dzieci i młodzieży (wychowanków i uczniów) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; wykładnia ta doprowadziła do uznania, że przepis ten został zastosowany w przedmiotowej sprawie bezpodstawnie, podczas gdy w sytuacji naliczenia subwencji niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (w tym zastosowania podwyższonych kwot części oświatowej subwencji ogólnej w przypadku braku wymogu posiadania aktualnych orzeczeń) istnieje obowiązek zastosowania tego przepisu;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty