27.03.2023

Wyrok NSA z dnia 27 marca 2023 r., sygn. II OSK 919/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tomasz Zbrojewski (spr.) Sędziowie sędzia NSA Paweł Miładowski sędzia del. WSA Grzegorz Antas po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 listopada 2019 r., sygn. akt VII SA/Wa 1851/19 w sprawie ze skargi T. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 28 czerwca 2019 r., nr DOA.7110.137.2019.JNO w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 26 czerwca 2015 r., znak: IFXIV.7840.8.70.2014, 2. zasądza od Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz T. S.A. z siedzibą w W. kwotę 1137 (jeden tysiąc sto trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 27 listopada 2019 r., sygn. akt VII SA/Wa 1851/19, oddalił skargę T. [...] S.A. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 28 czerwca 2019 r., nr DOA.7110.137.2019.JNO, w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy.

Wojewoda Śląski decyzją z dnia 26 czerwca 2015 r., znak: IFXIV.7840.8.70.2014, na podstawie art. 156 § 1 w zw. z art. 158 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267 ze zm., zwana dalej: "k.p.a."), stwierdził nieważność decyzji Prezydenta Miasta [...] z dnia 12 lutego 2009 r., nr 43/09, zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej P. [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej wraz z budową masztu na istniejącym budynku Szkoły [...] w [...] przy ul. [...] [...], na działce nr ew. [...].

Odwołanie od powyższej decyzji złożyła T. [...] S.A. z siedzibą w W. (Spółka).

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego (GINB) powołaną na wstępie decyzją z dnia 28 czerwca 2019 r., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 grudnia 2018 r., sygn. akt II OSK 141/17 (uchylono nim wcześniejszą decyzję GINB z dnia 1 października 2015 r., znak: DOA/ORZ/7110/993/15), utrzymał w mocy ww. decyzję Wojewody. Organ odwoławczy przypomniał, że sporna inwestycja obejmuje budowę jednostadiowego kratowego masztu stalowego o wysokości 14,86 m, rusztu stalowego pod urządzenia sterujące konstrukcji wsporczych do mocowania anten nowej stacji bazowej [...] oraz trzech anten [...], trzech anten sektorowych UMTS [...], a także trzech radiolinii zamocowanych za pomocą konstrukcji wsporczych do projektowanego masztu. Inwestor złożył wymagane oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością (działka nr ew. [...], obręb [...]) na cele budowlane, co oznacza, że nie naruszono rażąco wymagań ustanowionych przepisami art. 32 ust. 4 pkt 2 oraz art. 33 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 ze zm., zwana dalej: "Pr.bud."). GINB podkreślił, że obowiązkiem organu było zbadanie – przed wydaniem pozwolenia na budowę – zgodności projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a także wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008 r., nr 199, poz. 2573 ze zm., zwana dalej: "u.o.o.ś." - według stanu na dzień wydania kontrolowanej decyzji). Analizując parametry inwestycji pod kątem norm obowiązujących w dacie wydania decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę, w tym przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. z 2004 r. nr 257, poz. 2573, zwane dalej: "rozporządzeniem"), GINB doszedł do przekonania, że sporna inwestycja wymagała uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, należała bowiem do kategorii przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (§ 3 ust. 1 pkt 8 lit. d rozporządzenia). Organ odwoławczy zauważył, że z dokumentu "Opracowanie kwalifikacji stacji bazowej [...]" sporządzonego w styczniu 2008 r. wynika, że przy ukierunkowaniu dla azymutu 205° anteny sektorowej Kathrein 742 215 i jej maksymalnym pochyleniu - tilt 15° oraz anteny sektorowej Kathrein 742 265 i jej maksymalnym pochyleniu - tilt 16°, osie główne wiązek promieniowania w odległości 70 m od anten będą przechodzić na wysokości odpowiednio: ok. 3,0 m (Kathrein 742 215) i ok. 4,0 m (Kathrein 742 265) nad działką nr ew. [...] (zob. Rys. Nr 2 "Widok osi głównych wiązek promieniowania anten sektorowych w płaszczyźnie poziomej"; Rys. Nr 3 "Widok osi głównych wiązek promieniowania anten sektorowych w płaszczyźnie poziomej"). Dla ww. działki nr ew. [...] na dzień wydania kontrolowanego pozwolenia na budowę, jak również obecnie, obowiązywała uchwała Rady Miasta [...] z dnia [...] listopada 2005 r., nr [...], w sprawie uchwalenia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "[...]" w [...]. Powyższa działka o nr ew. [...] położona była na obszarze oznaczonym symbolem MU I. Dla powyższego obszaru przewidziano m.in. poniższe zasady zabudowy: - przeznaczenie - zabudowa specjalna mieszkaniowo - usługowa; - wysokość zabudowy - nie może przekraczać II kondygnacji nadziemnych plus dodatkowe poddasze użytkowe; wysokość budynków nie może przekraczać 9 m (§ 9 pkt 4 ppkt 1 i 2 planu miejscowego - uchwała nr [...] ). GINB wskazał, że skoro na działce nr ew. [...] dopuszczalna była realizacja budynków o wysokości do 9,0 m, w których mogą być pomieszczenia mieszkalne, to uznać należy, że przy ukierunkowaniu na azymut 205° anteny sektorowej Kathrein 742 215 i jej maksymalnym pochyleniu - 15° i anteny sektorowej Kathrein 742 265 i jej maksymalnym pochyleniu - 16°, oś główna wiązki promieniowania w odległości mniejszej niż 70 m od anteny będzie przechodzić na wysokości od ok. 3,0 m do ok. 4,0 m nad powierzchnią działki nr ew. [...], tj. przez miejsce dostępne dla ludności. W konsekwencji poczynionych ustaleń, GINB stwierdził, że decyzja Prezydenta została wydana z rażącym naruszeniem art. 35 ust. 1 pkt 1 Pr.bud. w zw. z art. 71 ust. 2 pkt 2 u.o.o.ś. oraz § 3 ust. 1 pkt 8 lit. d rozporządzenia. Ponadto GINB wskazał, że działka o nr ew. [...] przy ul. [...] [...] w [...], na której zaprojektowano sporną inwestycję w dniu wydania pozwolenia na budowę objęta była zakresem obowiązywania uchwały Rady Miasta [...] z dnia [...] listopada 2005 r., nr [...], w sprawie uchwalenia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "[...]" w [...]. Nieruchomość inwestycyjna o nr ew. [...] położona jest na obszarze oznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem MU I. Z treści § 9 ust 2 pkt 14 ww. planu miejscowego (uchwała nr [...]) wynika, że zakazuje się budowy i użytkowania wszelkich obiektów budowlanych i urządzeń, których charakter albo przeznaczenie wpływają ujemnie na stan sanitarny terenu lub bezpieczeństwo jego mieszkańców, a mianowicie: obiektów i urządzeń które mogą powodować uciążliwości dla otoczenia wykraczające poza granice działki przeznaczonej pod inwestycję. Organ zaznaczył, że według definicji uciążliwości oddziaływania (zawartej w § 3 pkt 16 ww. planu miejscowego), przez uciążliwości oddziaływania należy rozumieć zagrożenia jakie może wywoływać funkcjonowanie danego obiektu czy urządzenia w zakresie zanieczyszczenia powietrza i ziemi, hałasu i szkodliwego promieniowania. W ocenie GINB, powyższy zakaz wynikający z ww. planu miejscowego jest jednoznaczny i nie budzi wątpliwości interpretacyjnych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne