Wyrok NSA z dnia 16 września 2022 r., sygn. I GSK 3550/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Michał Kowalski (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia WSA del. Tomasz Smoleń Protokolant Anna Pańczyk po rozpoznaniu w dniu 16 września 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 29 sierpnia 2018 r. sygn. akt III SA/Gl 395/18 w sprawie ze skargi R. F. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 6 lutego 2018 r. nr 2401-IOAC1.4105.571.2017.DS w przedmiocie uchylenia decyzji w sprawie podatku akcyzowego oraz przekazania sprawy do ponownego rozpoznania 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję; 3. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach na rzecz R. F. kwotę 7 150 (siedem tysięcy sto pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 29 sierpnia 2018 r., sygn. akt III SA/Gl 395/18 na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm., aktualnie: Dz. U. 2022 poz. 329, dalej: "p.p.s.a.") oddalił skargę R. F. (dalej też jako skarżący lub strona) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach (dalej też jako organ lub Dyrektor IAS) z dnia 6 lutego 2018 r. w przedmiocie uchylenia decyzji organu pierwszej instancji i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania przez ten organ.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
R. F. w dniu 5 listopada 2009 r. złożył w Urzędzie Celnym w Częstochowie zestawienie oświadczeń o sprzedaży oleju opałowego za maj 2009 r. Decyzją z dnia 21 lutego 2012 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Częstochowie określił wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiąc maj 2009 r. w kwocie 24 386,00 zł. Organ pierwszej instancji stwierdził nieprawidłowości polegające na tym, że nie przekazano tego zestawienia w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, tj. do dnia 25 czerwca 2009 r. Strona nie dopełniła zatem obowiązku, o którym mowa w art. 89 ust. 14 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (j.t.: Dz. U. z 2009 r. nr 3, poz. 11 ze zm. – dalej zwana: u.p.a.), wskutek czego utraciła prawo do zastosowania obniżonej stawki akcyzy i powinna obliczyć oraz zapłacić podatek w/g stawki określonej w art. 89 ust. 4 pkt 1 u.p.a. W związku z tym, organ pierwszej instancji, działając na podstawie art. 89 ust. 16 u.p.a., określił wysokość zobowiązania podatkowego przyjmując do podstawy opodatkowania 13.384 litrów oleju. Do tak ustalonej podstawy opodatkowania organ zastosował stawkę akcyzy w wysokości 1.822 zł za 1.000 litrów, stąd zobowiązanie w podatku akcyzowym za maj 2009 r. wyniosło 24.386 zł. Organ zwrócił także uwagę na stwierdzone w sześciu przypadkach wady oświadczeń otrzymanych od nabywców oleju przeznaczonego do celów opałowych (art. 89 ust. 6 i 8 u.p.a.), jednak z uwagi na nieprzekazanie organowi celnemu w terminie do 25 czerwca 2009 r. zbiorczego zestawienia tych oświadczeń, tę właśnie okoliczność (a nie wady oświadczeń) uznał za decydującą o utracie prawa do zastosowania obniżonej stawki akcyzy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty