09.01.2024

Postanowienie NSA z dnia 9 stycznia 2024 r., sygn. II OSK 2435/23

Dnia 9 stycznia 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 9 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia W. w M. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 29 września 2023 r., sygn. akt II SA/Sz 712/23 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia W. w M. na uchwałę Rady Miejskiej w Dziwnowie z dnia 23 czerwca 2016 r., nr XX/199/2016 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Dziwnów w obrębie Międzywodzie w rejonie ulic: Wczasowej, Spokojnej, Plażowej i Armii Krajowej oraz ulic: Szkolnej, Leśnej i Zwycięstwa postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 29 września 2023 r., sygn. akt II SA/Sz 712/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, na podstawie art. 58 § 1 pkt 5a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed administracyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 259), zwanej dalej "p.p.s.a.", odrzucił skargę Stowarzyszenia W. w M. na uchwałę Rady Miejskiej w Dziwnowie z dnia 23 czerwca 2016 r., nr XX/199/2016, w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Dziwnów w obrębie Międzywodzie w rejonie ulic: Wczasowej, Spokojnej, Plażowej i Armii Krajowej oraz ulic: Szkolnej, Leśnej i Zwycięstwa.

Sąd wskazał, że w sprawie ze skargi na uchwałę wniesioną na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40), zwanej dalej "u.s.g.", na skarżącym spoczywa obowiązek wykazania się indywidualnym interesem prawnym lub uprawnieniem zaistniałym w dacie wniesienia skargi (nie w przyszłości) oraz naruszeniem tego interesu prawnego lub uprawnienia (por. wyroki NSA: z 25 listopada 2008 r., II OSK 978/08; z 5 czerwca 2014 r., II OSK 117/13). Ponadto Sąd wskazał, że kwestionowana w niniejszej sprawie przez skarżące Stowarzyszenie prognoza ocena oddziaływania na środowisko – w strategicznej ocenie na środowisko, dołączona do akt była częścią procesu zmierzającego dopiero do uchwalenia planu miejscowego. Prognoza ta nie jest załącznikiem do studium uwarunkowań, ani do planu miejscowego i nie ma charakteru normatywnego. Jest to dokument o charakterze ocennym i weryfikacyjnym w odniesieniu do planowanego przeznaczenia i sposobu zagospodarowania terenu. Zakres prognozy oddziaływania na środowisko określony został w art. 51 ustawy dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094) i dotyczy on zarówno informacji, jak i elementów analityczno-prognostycznych. Określenie zakresu i stopnia szczegółowości prognozy następuje w uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska i powiatowym inspektorem sanitarnym, przy czym zajęcie stanowiska następuje w drodze pisma urzędniczego, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku o uzgodnienie od organu, zmierzającego do uchwalenia planu miejscowego.

Następnie Sąd wskazał, że art. 101 ust. 1 u.s.g. przyznaje legitymację skargową podmiotowi, którego interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą. Zatem nie chodzi tutaj jedynie o oddziaływanie na interes prawny (uprawnienie), ale o stan dalej idący, polegający na takim oddziaływaniu, które powoduje jego naruszenie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne