Postanowienie NSA z dnia 8 grudnia 2023 r., sygn. I OZ 582/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maciej Dybowski po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 sierpnia 2023 r. sygn. akt I SA/Wa 1305/23 w sprawie ze skargi X.Y. Spółdzielni [...] w Warszawie na decyzję Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich z dnia 12 kwietnia 2023 r. nr KR VI R 103/22 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji postanawia oddalić zażalenie
Uzasadnienie
Postanowieniem z 9 sierpnia 2023 r. sygn. akt I SA/Wa 1305/23 (dalej postanowienie z 9 sierpnia 2023 r.) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie przywrócił X.Y. Spółdzielni [...] w Warszawie (dalej Spółdzielnia lub skarżąca) termin do wniesienia skargi na decyzję Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich z 12 kwietnia 2023 r. nr KR VI R 103/22 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że skarżąca wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia skargi złożyła z zachowaniem ustawowego terminu. Sąd przyjął, że o zaskarżonej decyzji dowiedziała się dopiero 2 czerwca 2023 r., gdy doręczono jej zawiadomienie o dokonanym 19 maja 2023 r. przez Sąd Rejonowy dla Warszawy Mokotowa w Warszawie X Wydział Ksiąg Wieczystych wpisie w dziale III księgi wieczystej nr [...], prowadzonej dla spornej nieruchomości, polegającym na wykreśleniu ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością w postaci zakazu zbywania lub obciążania nieruchomości położonej w Warszawie przy ul. [...] (dawniej ul. [...]). Wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia skargi skarżąca złożyła 7 czerwca 2023 r. (data stempla pocztowego), a więc z zachowaniem ustawowego terminu, jednocześnie, złożywszy skargę. W ocenie Sądu I instancji, Spółdzielnia uprawdopodobniła brak winy w uchybieniu terminu do wniesienia skargi. Z akt sprawy nie wynika, by skarżąca brała aktywny udział w tym postępowaniu na jakimkolwiek jego etapie. Nie można było jednocześnie zarzucić jej winy, że nie śledzi strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości - w tym przypadku Biuletynu Informacji Publicznej - w oczekiwaniu, że być może znajdzie się tam informacja, że zostało wszczęte przez Komisję do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich postępowanie w sprawie, w której jest stroną. Od nikogo nie można bowiem oczekiwać takiej miary staranności w dbaniu o swoje interesy. Przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie nakładają na obywateli obowiązku śledzenia stron internetowych urzędów obsługujących organy administracji publicznej (postanowienie WSA w Warszawie z 17.12.2019 r. I SA/Wa 2259/19).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty