05.12.2023

Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2023 r., sygn. III OSK 2994/21

Podstawy kasacyjne skargi muszą odpowiadać konkretnym zarzutom dotyczącym naruszenia prawa materialnego lub przepisów postępowania, które mogły mieć istotny wpływ na wynik sprawy, a faktyczna zdolność przetwarzania instalacji nie ma wpływu na rozstrzygnięcie sprawy w świetle obowiązującej decyzji administracyjnej.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie: Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Sławomir Pauter (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 5 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Ochrony Środowiska od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 grudnia 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 2334/19 w sprawie ze skargi K.B. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] lipca 2019 r., nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości i oddala skargę, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi kasacyjnej wniesionej w niniejszej sprawie przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 grudnia 2019 r., którym po rozpatrzeniu skargi wniesionej przez K.B. uchylono decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z [...] lipca 2019 r., nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oraz zasądzono od organu zwrot poniesionych przez skarżącego kosztów postępowania sądowego.

Powyższy wyrok wydano w oparciu o następujące ustalenia faktyczne i prawne:

Decyzją z [...] sierpnia 2018 r. Kujawsko – Pomorski Inspektor Ochrony Środowiska powołując się na art. 194 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 992 ze zm., dalej jako ustawo o odpadach) wymierzył K.B. prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe [...] K.B. z siedzibą w B. karę pieniężną w wysokości 1 000 zł za przetwarzanie odpadów bez wymaganego zezwolenia.

W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że ww. decyzję wydał na podstawie przepisów art. 194 ust. 1 pkt 4 (w brzmieniu obowiązującym do dnia 4 września 2018 r.) ustawy o odpadach. Uzasadniając wymierzenie K.B. kary pieniężnej organ ten wskazał, że przeprowadzona przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Bydgoszczy w dniach od [...] listopada 2017 r. do [...] grudnia 2017 r. kontrola interwencyjna w zakładzie prowadzonym przez ww. w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska wykazała , że prowadzi przetwarzanie odpadów (produkcję paliwa alternatywnego) bez wymaganego pozwolenia zintegrowanego. Dalej organ wyjaśnił, że Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego w dniu [...] grudnia 2014 r. wydał decyzję udzielającą pozwolenia na wytwarzanie oraz zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów, na terenie przy ulicy P. w N. Roczna moc przerobowa instalacji do produkcji paliwa alternatywnego określona jest w ww. decyzji na 90 000 Mg, co w przeliczeniu na dobę daje 246,6 Mg odpadów i stanowi maksymalną dobową zdolność przetwarzania odpadów. Łączna masa odpadów przewidziana do przetworzenia w ciągu roku to 54 550 Mg. Instalacja eksploatowana przez P.W. [...] K.B. zakwalifikowana jest jako instalacja w gospodarce odpadami dla odpadów innych niż niebezpieczne z wyłączeniem działań realizowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych, do odzysku lub kombinacji odzysku i unieszkodliwiania o zdolności przetwarzania ponad 75 ton na dobę, z wykorzystaniem obróbki wstępnej odpadów przeznaczonych do termicznego przekształcania, zgodnie z pkt 5 ppkt 3 lit. b załącznika do rozporządzenia Ministra Środowiska z 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. z 2014 r., poz. 1169, dalej rozporządzenie z 27 sierpnia 2014 r.). Od dnia 1 lipca 2015 r., zgodnie z art. 28 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r., poz. 1101), wszyscy prowadzący instalacje określone w rozporządzeniu z 27 sierpnia 2014 r. zobowiązani są posiadać pozwolenia zintegrowane. W toku kontroli ustalono, że podmiot w wyniku prowadzonego procesu przetwarzania odpadów wytworzył następujące ilości odpadu o kodzie 19 12 10 - odpady palne (paliwo alternatywne): - w roku 2015 - 6414,69 Mg, w roku 2016 - 6394,846 Mg, w okresie od stycznia do października 2017 r. - 4824,42 Mg.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne