21.11.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2023 r., sygn. I OSK 2288/21

Decyzje organów administracji publicznej, uchylające wcześniej przyznane świadczenia wychowawcze, winny być poprzedzone pełnym postępowaniem dowodowym mającym na celu weryfikację rzeczywistego stanu faktycznego, w tym właściwej analizy czy świadczenia zagraniczne rzeczywiście zostały przyznane lub pobierane; bez takiego postępowania ich uchylenie może być niezgodne z zasadami postępowania administracyjnego i prawem do koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: Sędzia NSA Karol Kiczka Sędzia del. WSA Maria Grzymisławska-Cybulska (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Krzysztof Ważny po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 15 lipca 2021 r. sygn. akt II SA/Rz 580/21 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu z dnia [...] grudnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji dotyczącej przyznania prawa do świadczenia wychowawczego 1. uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta [...] z dnia [...] czerwca 2020 r. nr [...]; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu na rzecz A. K. kwotę 720 zł (siedemset dwadzieścia złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny Rzeszowie wyrokiem z dnia 15 lipca 2021 r. sygn. akt II SA/Rz 580/21 oddalił skargę A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] grudnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji dotyczącej przyznania prawa do świadczenia wychowawczego Z. K. i K. K.

Uzasadniając swoje stanowisko Sąd Wojewódzki wskazał, że decyzją z dnia [...] października 2017 r. Burmistrz przyznał skarżącej prawo do świadczenia wychowawczego na dwoje jej dzieci od dnia [...] października 2017 r. do [...] lipca 2018 r. Pismem z dnia [...] maja 2020 r. Wojewoda poinformował Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego wobec skarżącej w okresie od dnia [...] czerwca 2016 r. do [...] lipca 2018 r. Na tej podstawie Burmistrz, decyzją z dnia [...] czerwca 2020 r., uchylił prawo do świadczenia wychowawczego na dzieci skarżącej przyznane decyzją z dnia [...] października 2017 r. na okres od dnia [...] października 2017 r. do [...] lipca 2018 r. Po rozpatrzeniu odwołania Kolegium utrzymało w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie i decyzja ta, z dnia [...] grudnia 2020 r., stanowiła przedmiot skargi do sądu administracyjnego. W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wskazano, że ustalenie przez wojewodę, że w danej sprawie mają zastosowanie przepisy o koordynacji przesądza o jego właściwości rzeczowej w sprawach świadczeń wychowawczych. Ustalenie takie ma ten skutek, że organ właściwy do załatwienia danej sprawy administracyjnej, z tą chwilą posiada kompetencję wyłącznie do uchylenia swojej wcześniejszej decyzji przyznającej świadczenie wychowawcze, jednocześnie tracąc swoją właściwość rzeczową w pozostałym zakresie. Sąd Wojewódzki wskazał, że Burmistrz, nie jest uprawniony do podważania informacji Wojewody i poczynionych ustaleń, nie jest też uprawniony, aby w tym zakresie dokonywać własnych ustaleń. Burmistrz jest związany ustaleniem Wojewody dokonanym na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy o pomocy, o stosowaniu przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne