08.11.2023

Ograniczenia władztwa planistycznego gmin w kontekście eksploatacji złoża - Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2023 r., sygn. II OSK 1724/23

Władztwo planistyczne gminy nie obejmuje kompetencji do określania warunków eksploatacji złoża kopaliny, które są regulowane przepisami specjalistycznymi dotyczącymi prawa geologicznego i górniczego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie: sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) sędzia del. WSA Jan Szuma Protokolant starszy asystent sędziego Aleksandra Tokarczyk po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Miasta J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 12 kwietnia 2023 r. sygn. akt II SA/Gl 196/23 w sprawie ze skargi Gminy Miasta J. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] grudnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z 12 kwietnia 2023 r., II SA/Gl 196/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Gliwicach oddalił skargę Gminy Miasta J. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z [...] grudnia 2022 r., nr [...], w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

1.1. Jak wynika z ustaleń sądu wojewódzkiego, Wojewoda Śląski w/w rozstrzygnięciem nadzorczym, na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2022, poz. 559, Usg) oraz art. 28 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2022, poz. 503, Upzp) stwierdził nieważność uchwały Nr [...] Rady Miejskiej w J. z [...] listopada 2022 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla [...] w J. (Dz. Urz. Woj. Śl. [...], poz. [...], "MPZP" lub "uchwała"), w części zawartej w § 8 ust. 6 pkt 2.

1.2. W uzasadnieniu wyroku przywołano, że organ nadzoru w motywach rozstrzygnięcia nadzorczego wskazał przede wszystkim, że ustalenia dotyczące warunków, jakie ma spełnić przedsiębiorca górniczy planując eksploatację złoża, mogą być nakładane przez właściwe organy nadzoru górniczego w drodze decyzji, a nie przez radę gminy w drodze uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Plan ruchu zakładu górniczego sporządza się z uwzględnieniem między innymi projektu zagospodarowania złoża, który musi uwzględniać przepisy rozporządzenia Ministra Środowiska z 24 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących projektów zagospodarowania złóż (Dz. U. 2012, poz. 511, rozp. MŚ 2012). Zdaniem Wojewody na etapie sporządzania projektu zagospodarowania złoża, a następnie planu ruchu zakładu górniczego, rozstrzyga się o warunkach eksploatacji złoża. Plan ruchu zakładu górniczego opiniowany jest przez wójta gminy według kryterium braku naruszeń przeznaczenia lub sposobu korzystania z nieruchomości, a opinia dołączana jest do wniosku o zatwierdzenie planu ruchu. Organ nadzoru wskazał, że unormowania § 8 ust. 6 pkt 2 lit. a i b uchwały, należy uznać za wykraczające poza kompetencje rady gminy, wynikające z art. 15 ust. 2 pkt 3, 7 i 9 Upzp, a tym samym za istotne naruszenie zasad sporządzania planu miejscowego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne