Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2022 r., sygn. II OSK 2844/19
W przypadku samowoli budowlanej, jeżeli inwestor nie przedłoży w wyznaczonym terminie wymaganych dokumentów umożliwiających legalizację obiektu budowlanego oraz jeżeli obiekt ten jest niezgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, organ nadzoru budowlanego jest zobowiązany nakazać jego rozbiórkę.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Z. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 18 stycznia 2019 r. sygn. akt II SA/Kr 1335/18 w sprawie ze skargi Z.Z. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2018 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 18 stycznia 2019 r., II SA/Kr 1335/18 oddalił skargę Z. Z. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: [...]WINB) z [...] lipca 2018 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki.
W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym orzeczeniem, Sąd I instancji przyjął, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] (dalej: PINB) przeprowadził 15 kwietnia 2015 r. kontrolę obiektów budowlanych zlokalizowanych na działce nr ew. [...], położonej w miejscowości [...], gmina [...]. Następnie pismem z 21 stycznia 2016 r. zawiadomił strony o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie samowolnej budowy budynku rekreacyjno-gospodarczego o konstrukcji drewnianej o wymiarach [...] m x [...] m na ww. działce. Z przyjętych ustaleń wynikało, że obiekt ten powstał w 2001 r. Postanowieniem z 8 lutego 2016 r. znak: [...] PINB na podstawie art. 48 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202), dalej: p.b., wstrzymał prowadzenie robót budowlanych związanych z budową ww. budynku oraz nałożył na Z. Z. jako inwestora obowiązek przedstawienia w terminie do 31 lipca 2016 r. wymienionych we wskazanym przepisie dokumentów umożliwiających legalizację tego obiektu. Postanowieniami z 3 października 2016 r. i 10 stycznia 2017 r. PINB, uwzględniając wniosek Z. Z., określił nowy termin dostarczenia dokumentów (ostatecznie do 31 marca 2017 r.), a następnie decyzją z [...] lipca 2017 r., sprostowaną postanowieniem z 2 października 2017 r., na podstawie art. 48 ust. 1 w zw. z art. 48 ust. 4 p.b., nakazał Z. Z. wykonanie rozbiórki ww. obiektu budowlanego ze względu na jego niezgodność z uchwałą Nr [...] Rady Miejskiej w [...] z [...] lutego 2016 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi [...] w gminie [...] w jej granicach administracyjnych (Dz. Urz. Woj. [...] z [...] r. poz. [...]), dalej: m.p.z.p. Postanowieniem z 4 września 2017 r. PINB na podstawie art. 111 § 1 i 1b ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z [...] r. poz. 23 ze zm.), dalej: k.p.a. odmówił uzupełnienia na wniosek Z. Z. treści ww. decyzji z [...] lipca 2017 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
