14.02.2024

Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2024 r., sygn. II OSK 33/24

W procesie sprawowania kontroli nad decyzją organu administracji w przypadku stosowania art. 64e prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, sąd administracyjny zobligowany jest do oceny, czy decyzja odpowiada tylko przesłankom uzasadniającym wydanie decyzji na podstawie art. 138 § 2 k.p.a., jednakże jest to ocena wymagająca weryfikacji w świetle zastosowania odpowiednich przepisów prawa materialnego mających znaczenie dla rozstrzygnięcia danej sprawy.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej X sp. z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 15 września 2023 r. sygn. akt II SA/Ke 477/23 w sprawie ze sprzeciwu X sp. z o.o. z siedzibą w [...] od decyzji Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 19 lipca 2023 r. znak: [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Kielcach; 2. zasądza od Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz X sp. z o.o. z siedzibą w [...] kwotę 460 (czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, wyrokiem z 15 września 2023 r., sygn. akt II SA/Ke 477/23, oddalił sprzeciw X sp. z o.o. z siedzibą w [...] od decyzji Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach z dnia 19 lipca 2023 r. znak: [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego.

Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] (PINB), prowadząc postępowanie w przedmiocie rozbudowy stacji bazowej telefonii komórkowej X sp. z o.o. z siedzibą w [...] poprzez montaż dodatkowych anten, położonej przy ul. [...][...] (działka o nr ewid. [...][...]) w [...], w dniu 21 października 2014 r. ustalił, że znajdująca się na ww. działce stacja bazowa telefonii komórkowej wykonana została jako wieża konstrukcji stalowej, kratownicowej, z umieszczonymi na niej urządzeniami antenowymi. Na najwyższym segmencie wieży zamontowano trzy zespoły anten sektorowych (po trzy anteny w każdym zespole), jedną antenę radiową oraz urządzenia sterujące do powyższych anten. Uczestniczący w oględzinach przedstawiciel inwestora - X sp. z o.o. w [...] oświadczył, że istniejąca legalnie od 2012 r. stacja bazowa została zmodernizowana w 2014 r. poprzez zamontowanie na wieży kratowej dodatkowych 6 anten sektorowych z modułami sterującymi o wysokości poniżej 3 m. Montaż anten został poprzedzony stosownymi analizami oddziaływania na środowisko. Dodatkowo dokonano kwalifikacji wstępnej, czy wymagana jest decyzja o oddziaływaniu na środowisko, a następnie zgodnie z art. 152 ustawy Prawo ochrony środowiska, dokonano zgłoszenia do Starosty Skarżyskiego.

Jak wskazano w zaskarżonej decyzji, z dokonanych ustaleń organu I instancji wynika, że ww. stacja bazowa została wybudowana w oparciu o decyzję Starosty Skarżyskiego z dnia 28.12.2011 r. udzielającej X sp. z o.o. Warszawa pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej, w skład której m.in. wchodzi typowa wieża konstrukcji stalowej o łącznej wysokości 55,45 m n.p.t. i trzy anteny sektorowe. W toku prowadzonych czynności wyjaśniających PINB uzyskał stanowisko Starosty Skarżyskiego, zawarte w piśmie z 26 listopada 2014 r., dotyczące kwalifikacji przedmiotowej stacji bazowej w świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9.11.2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, a także stanowisko Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Kielcach (pismo z 26 listopada 2014 r.), dotyczące kwalifikacji przedmiotowej stacji bazowej w świetle przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Mając na uwadze powyższe decyzją z 28 stycznia 2015 r. PINB umorzył postępowanie w przedmiocie samowolnej rozbudowy stacji bazowej. Organ odwoławczy decyzją z 13 marca 2015 r. utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy. Wyrokiem z 2 czerwca 2015 r., sygn. akt II SA/Ke 338/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę Stowarzyszenia na ww. decyzję, jednak Naczelny Sąd Administracyjny, wyrokiem z 11 maja 2017 r. sygn. akt II OSK 2295/15, uchylił ww. wyrok oraz decyzje organów obu instancji. W uzasadnieniu powyższego wyroku NSA wskazał, że w przedmiotowym postępowaniu organy orzekające, jak również WSA, niewłaściwie przyjęły kwalifikację prawną robót budowlanych wykonanych przez inwestora polegających na montażu na stalowej kratowej wieży o wysokości ok. 54 m, posadowionej na żelbetowym fundamencie, dodatkowych – poza istniejącymi – 6 anten sektorowych z modułami sterującymi. Zakwalifikowanie robót budowlanych jako instalowanie anten konstrukcji wsporczych oraz instalacji radiokomunikacyjnych na obiektach budowlanych w rozumieniu art. 29 ust. 2 pkt 15 Prawa budowlanego może nastąpić tylko wówczas, gdy ich umiejscowienie na obiektach budowlanych nie stanowi rozbudowy, nadbudowy lub przebudowy tych obiektów. Natomiast mająca miejsce zmiana parametrów obiektu winna być zakwalifikowana jako przebudowa lub rozbudowa stacji bazowej, a nie montaż urządzeń na istniejącym obiekcie budowlanym. W dalszej części swoich wywodów NSA stwierdził, że w rozpatrywanej sprawie należy ustalić czy doszło do zmiany sumarycznej mocy zamontowanych na obiekcie anten, zmiany parametrów obiektu lub też emitowania przez stację bazową pola elektromagnetycznego. Tylko wówczas, gdy dołączenie nowo zamontowanych anten nie skutkowało zmianą dotychczasowych parametrów stacji bazowej telefonii komórkowej można będzie uznać, że zmiana ta nie wymaga pozwolenia na budowę lub zgłoszenia i tym samym wszczęte postępowanie będzie można umorzyć.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne