Wyrok NSA z dnia 22 marca 2022 r., sygn. I FSK 2324/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (spr.), Sędzia WSA (del.) Elżbieta Olechniewicz, , po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 20 września 2018 r. sygn. akt I SA/Sz 508/18 w sprawie ze skargi G.Ś. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 maja 2018 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.
1.1. Wyrokiem z 20 września 2018 r. sygn. akt I SA/Sz 508/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (dalej: WSA) w sprawie ze skargi G.Ś. (dalej: gmina, miasto), uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z dnia 22 maja 2018 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (opisany wyrok i powołane w uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych dostępne są w internetowej bazie orzeczeń CBOSA).
1.2. Sąd pierwszej instancji podał, że gmina 30 marca 2018 r. złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie: uznania za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu wykorzystywania budynku Parku wodnego R. (dalej: R.) do wykonywania odpłatnych usług; uznania tych czynności za opodatkowane podatkiem; braku obowiązku naliczenia podatku w związku z wykorzystywaniem budynku na potrzeby własne; prawa do odliczenia części podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy inwestycyjne dotyczące budynku i zakupy związane z bieżącym jego utrzymaniem oraz sposobu obliczenia tego podatku. Gmina we wniosku o interpretację podała, że w strukturze organizacyjnej miasta znajduje się, m.in. zakład budżetowy R., do zadań którego należy w szczególności: prowadzenie działalności rekreacyjnej; organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych; popularyzacja kultury fizycznej i sportu; organizacja zawodów i zajęć sportowo-rekreacyjnych; organizacja nauki pływania; wynajmowanie oraz wydzierżawianie pomieszczeń i części nieruchomości będących w jego zarządzie prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie handlu i usług; prowadzenie działalności marketingowej. Celem realizacji tych zadań, miasto przekazało w administrowanie zakładowi budżetowemu następujące nieruchomości: stadion, salę sportową, orlik oraz R. wraz z towarzyszącymi im składnikami majątkowymi. W skład budynku R. - oprócz kompleksu basenowego wraz z sauną, jacuzzi oraz zjeżdżalnią - wchodzi część hotelowa z salą konferencyjną, kręgielnia, bilard, siłownia i sala zabaw dla dzieci. Powierzchnia całego budynku R. wynosi 4.582,30 m2. Natomiast, kompleks basenowy (pływalnia), umiejscowiony na terenie R. wraz z pomieszczeniami dodatkowymi, tj. szatniami, toaletami, ciągami komunikacyjnymi jest udostępniany na rzecz podmiotów zewnętrznych za odpłatnością. Usługi w zakresie wstępu na pływalnię co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT. Pływalnia stanowi jedynie część całego budynku R., stanowiąc ok. 41,86% (1.918,40 m2/4.582,30 m2«0,4186) jego powierzchni. Pozostała (większa część) budynku jest wykorzystywana przez zakład wyłącznie do wykonywania działalności opodatkowanej VAT (niekorzystającej ze zwolnienia z VAT). Część hotelowa wraz z salą konferencyjną, siłownia, kręgielnia, bilard i sala zabaw dla dzieci są udostępniane wyłącznie odpłatnie na rzecz podmiotów zewnętrznych. Obroty związane z tymi usługami podlegają opodatkowaniu VAT i miasto wykazuje VAT należny z tego tytułu w składanej do urzędu skarbowego deklaracji VAT-7.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty