26.10.2023 Ubezpieczenia

Postanowienie NSA z dnia 26 października 2023 r., sygn. II GW 78/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Izabella Janson (spr.) po rozpoznaniu w dniu 26 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku Prezydenta Miasta Ś. z dnia 13 czerwca 2023 r. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta Ś. a Prezydentem Miasta W. w przedmiocie potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych postanawia: wskazać Prezydenta Miasta Ś. jako organ właściwy do rozpatrzenia sprawy.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 13 czerwca 2023r. Prezydent Miasta Świdnica na podstawie art. 4 ustawy z 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie Dz.U. z 2023, poz. 1634 ze zm.; dalej: p.p.s.a.) wniósł o rozstrzygnięcie sporu, zaistniałego pomiędzy nim a Prezydentem Wrocławia - poprzez wskazanie Prezydenta Wrocławia jako organu właściwego do rozpatrzenia wniosku o potwierdzenie prawa M. F. do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W uzasadnieniu wniosku wskazał, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej we Wrocławiu zawiadomieniem otrzymanym w dniu 30 marca 2023r. przekazał Prezydentowi Miasta Świdnicy wniosek o potwierdzenie prawa do świadczeń zdrowotnych dla M. F.. W uzasadnieniu zawiadomienia o przekazaniu sprawy według właściwości wskazano, że Pani M. F. nie posiada aktualnego miejsca zamieszkania na terenie Wrocławia, natomiast jej ostatnim miejscem zameldowania na pobyt stały jest ul. (...). Jeśli brak jest możliwości ustalenia miejsca zamieszkania świadczeniobiorcy i brak w tej kwestii także innych przepisów szczególnych, to ustalanie właściwości miejscowej organu następuje z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 21 § 1 i 2 ustawy z 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022r., poz. 2000 ze zm.; dalej: "k.p.a."). Wskazując, że M. F. przebywała w U (...)w dniach od 19 do 20 grudnia 2022r., 28 grudnia 2022r. oraz od 21 do 22 lutego 2023r. tj. w okresie trzech miesięcy, oraz że samodzielnie zgłosiła się do szpitala w dniu 18 marca 2023r., przyjął, że z powyższego można powziąć przeświadczenie graniczące z pewnością, że dotychczasowym miejscem pobytu świadczeniobiorcy jest obszar Wrocławia.

W odpowiedzi na wniosek Prezydent Wrocławia wniósł o wskazanie Prezydenta Miasta Świdnica jako organu właściwego do rozpoznania wniosku. Powołując się na przepisy art. 54 ust 1 ustawy z 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. 2021r., poz. 1285 ze zm.; dalej: "ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej") i art. 25 Kodeksu cywilnego stwierdził, że przebywanie przez niedługi okres czasu na terenie Wrocławia przez M. F. nie jest jednoznaczne z intencją stałego przebywania i występowania centrum życiowego w tym mieście. Z żadnych dostępnych ewidencji nie wynika, żeby świadczeniobiorca koncentrował swoje czynności życiowe we Wrocławiu. Co więcej, wnioskodawca nie przedstawił dowodów, które uprawdopodobniałyby fakt zamieszkiwania M. F. na terenie Wrocławia. W ewidencji PESEL wskazane jest natomiast, że posiadała ona zameldowanie na pobyt stały w Świdnicy przy ul. (...). Adres wskazany na potrzeby dostępu do systemu, tj. (...)we Wrocławiu jest adresem Szpitala(...)

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne