Wyrok NSA z dnia 23 lutego 2022 r., sygn. III OSK 866/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak–Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk sędzia del. WSA Ireneusz Dukiel po rozpoznaniu w dniu 23 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 8 listopada 2018 r. sygn. akt II SA/Sz 736/18 w sprawie ze skargi A. J. na decyzję Wójta Gminy [...] z dnia [...] maja 2018 r. nr [...] w przedmiocie określenia opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, wyrokiem z dnia 8 listopada 2018 r., sygn. akt II SA/Sz 736/18, oddalił skargę A. J. na decyzję Wójta Gminy [...] z dnia [...] maja 2018 r., nr [...], w przedmiocie określenia opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji ww. decyzją, działając na podstawie art. 272 ust. 8 i 22 oraz art. 273 ust. 2 i 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r., poz.1566, ze zm.) – dalej: "ustawa Prawo wodne", § 9 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne – dalej: "rozporządzenie w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne", Wójt Gminy [...] nie uznał reklamacji złożonej przez A. J. od informacji w sprawie ustalenia opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej dla nieruchomości stanowiącej działkę nr [...], obręb [...], nr KW [...] oraz określił wysokość opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji wody dla rzeczonej działki o powierzchni 6 902 m2 za okres od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2018 r. w wysokości 3 451,00 zł.
W uzasadnieniu organ wskazał, że zgodnie z pozwoleniem wodnoprawnym z dnia [...] stycznia 2008 r., [...], odbiornikiem wód opadowych i roztopowych z ww. nieruchomości jest ziemia (rów melioracyjny), a nie system kanalizacji deszczowej. Wnoszenie opłaty za korzystanie ze środowiska nie stanowi podstawy do zwolnienia z opłaty za zmniejszenie retencyjności. Opłata środowiskowa została wniesiona za rok 2017 i dotyczy okresu, gdy wody opadowe i roztopowe były zdefiniowane jako ścieki i dotyczyła ich opłata za korzystanie ze środowiska. Wody opadowe i roztopowe zostały wyłączone z definicji ścieków od dnia 1 stycznia 2018 r., więc wniesiona opłata za gospodarcze korzystanie ze środowiska nie jest tożsama z opłatą za zmniejszenie naturalnej retencyjności terenu i nie stanowi zwolnienia z wniesienia opłaty.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty