Wyrok NSA z dnia 19 stycznia 2022 r., sygn. II GSK 2542/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia del. WSA Jacek Czaja po rozpoznaniu w dniu 19 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. sp. z.o.o. z siedzibą w R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2021 r. sygn. akt VI SA/Wa 2653/20 w sprawie ze skargi A. sp. z.o.o. z siedzibą w R. na postanowienie Ministra Zdrowia z dnia [...] września 2020 r. nr [...] w przedmiocie wydania interpretacji indywidualnej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. sp. z.o.o. z siedzibą w R. na rzecz Ministra Zdrowia kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 28 kwietnia 2021 r., sygn. akt VI SA/Wa 2653/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie: tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325; dalej jako: "p.p.s.a.") oddalił skargę A. sp. z.o.o. z siedzibą w R. (dalej jako: "skarżąca spółka") na postanowienie Ministra Zdrowia z dnia [...] września 2020 r. w przedmiocie wydania interpretacji indywidualnej.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
Pismem z dnia 29 maja 2020 r. Minister Zdrowia poinformował skarżąca spółkę, że dokonuje interpretacji indywidualnych wyłącznie zgodnie z dyspozycją przepisów art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162; dalej jako: "p.p.").
W związku z powyższym do organu wpłynął wniosek skarżącej o wydanie interpretacji indywidualnej przepisu art. 86a ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 944 ze zm.; dalej jako: "u.p.f."). We wniosku strona wskazała, że pojęcie daniny publiczne obejmuje swoim zakresem nie tylko daniny pieniężne, ale również wszelkie obowiązki niepieniężne, jeżeli ich ponoszenie wynika z ustawy i wiąże się z ograniczeniem swobody w korzystaniu z przysługujących podmiotowi praw ze względu na potrzeby ochrony interesu publicznego. Skarżąca podniosła także, że art. 86a u.p.f. wprowadza istotne ograniczenie przedmiotowe (dostępny asortyment) oraz podmiotowe (kategorie nabywców, na rzecz których można zbywać produkty lecznicze) w zakresie zbywania produktów leczniczych z apteki. Ograniczania te stanowią w jej ocenie poważne odstępstwo od generalnej zasady swobody działalności gospodarczej i w związku z tym pozostają w zakresie przedmiotowym art. 34 ust. 1 p.p.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty