11.01.2022

Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2022 r., sygn. III OSK 875/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 17 września 2018 r. sygn. akt IV SA/Gl 525/18 w sprawie ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Sosnowcu z dnia 26 kwietnia 2012 r. nr 364/XXII/2012 w przedmiocie nadania statutu Teatrowi Zagłębia w Sosnowcu I. uchyla zaskarżony wyrok i stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały, II. zasądza od Gminy Sosnowiec na rzecz Wojewody Śląskiego kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego, III. oddala wniosek Gminy Sosnowiec o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 17 września 2018 r. sygn. akt IV SA/Gl 525/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, po rozpoznaniu skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Sosnowcu z dnia 26 kwietnia 2012 r. nr 364/XXII/2012 w przedmiocie nadania statutu Teatrowi Zagłębia w Sosnowcu, stwierdził nieważność § 5 pkt 8, § 7 pkt 3, § 9, § 10 pkt 2 załącznika do zaskarżonej uchwały (punkt 1), w pozostałym zaś zakresie skargę oddalił (punkt 2).

W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że w rozpoznawanej sprawie spór sprowadza się do oceny kompletności regulacji prawnych Statutu Teatru Zagłębia w Sosnowcu w brzmieniu stanowiącym załącznik do zaskarżonej uchwały (zwanej dalej w skrócie Statutem) z punktu widzenia art. 13 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406) zwanej dalej w skrócie ustawą.

Przyjmując, że zakaz powtórzeń regulacji ustawowych w akcie prawa miejscowego nie skutkuje automatycznie nieważnością przepisu powtarzającego Sąd uznał, że w przypadku stwierdzenia w § 3 Statutu, że Teatr posiada osobowość prawną, a także, że działa na podstawie wymienionych w § 1 Statutu aktów prawnych, nie doszło do modyfikacji przepisów wyższych hierarchicznie i nie stanowi to istotnego naruszenia prawa skutkującego koniecznością usunięcia z obrotu prawnego kontrolowanej regulacji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne