14.11.2023 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.476.2023.2.MG

Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Napiwki dobrowolne przekazywane Pracownikom przez Klienta powinny być wyłączone z podstawy opodatkowania VAT, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy; czy Napiwki obowiązkowe, doliczane do ceny za usługę, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz czy Napiwki obowiązkowe stanowią podstawę opodatkowania VAT usługi restauracyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

czy Napiwki dobrowolne przekazywane Pracownikom przez Klienta powinny być wyłączone z podstawy opodatkowania VAT, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy;

czy Napiwki obowiązkowe, doliczane do ceny za usługę, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy;

czy Napiwki obowiązkowe stanowią podstawę opodatkowania VAT usługi restauracyjnej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 listopada 2023 r. (wpływ 10 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej również jako „Spółka”) w ramach swojej podstawowej działalności jest działającą na terytorium Polski siecią (...). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka poprzez zrzeszenie kilkuset firm z terytorium całej Polski świadczy swoje usługi zarówno dla klientów indywidualnych (osób fizycznych), jak i firm (osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej). Wnioskodawca posiada także hotel wypoczynkowy (dalej jako: „Hotel”). Goście są obsługiwani przez liczny personel, z którym Spółka ma podpisane umowy o pracę lub umowy zlecenia („Pracownicy”). W restauracji hotelowej Spółka świadczy także usługi gastronomiczne. Usługi oferowane Klientom w restauracji rozliczane są w oparciu o ogólnodostępny cennik (menu) lub na podstawie uzgodnionych z klientem warunków konkretnej rezerwacji (impreza zorganizowana). Kwoty te zawierają w sobie podatek naliczony zgodnie z obowiązującymi w danym czasie przepisami. Dokonywana w Hotelu i restauracji hotelowej sprzedaż Spółki jest ewidencjonowana na urządzeniach fiskalnych – zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy. Zwyczajowo przyjętą i stosunkowo często występującą sytuacją jest okoliczność, w której Klienci usatysfakcjonowani jakością obsługi ze strony Pracowników, oprócz należności za wyświadczoną przez hotelową restaurację usługę, dobrowolnie decydują się na przekazanie Pracownikom dodatkowej należności pieniężnej w postaci napiwku. Spółka zamierza przekazywać Pracownikom napiwek w dwóch sytuacjach. Pierwszą z nich jest napiwek dobrowolny/indywidualny, przekazywany obok należności za usługę świadczoną na podstawie karty z menu („Napiwek dobrowolny”). Wówczas jest to dobrowolny wyraz uznania za wysiłek Pracowników przy świadczeniu usługi i przybiera różne formy, zarówno jako ustalona suma pieniężna, jak i pewien procent wartości rachunku. Jest to subiektywna decyzja każdego Klienta, zarówno, jeśli chodzi o decyzję o przekazaniu napiwku, jak i o jego konkretną kwotę. W przypadku woli Klienta zapłacenia Napiwku dobrowolnego w formie bezgotówkowej (płatności kartą kredytową oraz urządzeniami mobilnymi jak telefony, zegarki, opaski mobile etc.), Spółka planuje wprowadzić możliwości doliczenia napiwku do wartości zamówienia. W kontekście płatności bezgotówkowych, kiedy rachunek jest zamykany, terminal płatniczy prosi Klienta o zadeklarowanie, czy chce przekazać napiwek w ramach danego rachunku i w jakiej wysokości. W momencie zamknięcia rachunku zatem, Klient decyduje, czy chce wyróżnić Pracownika Napiwkiem dobrowolnym w formie bezgotówkowej oraz określa jego wysokość. Odnotowanie Napiwku dobrowolnego w terminalu płatniczym skutkuje w sposób automatyczny przypisaniem (loginem/alokacją) tego napiwku do konkretnego Pracownika, który obsługuje danego Klienta (dany rachunek) i do jego indywidualnego numeru identyfikacyjnego. Naliczony Napiwek dobrowolny zostanie w ramach rozliczeń przekazany konkretnemu Pracownikowi. Spółka będzie jedynie pośrednikiem w ich przekazaniu w przypadku płatności bezgotówkowych. Drugim typem napiwku, jaki Wnioskodawca chce wprowadzić, jest napiwek obowiązkowy należny w sytuacji świadczenia usługi restauracyjnej dla grup powyżej określonej ilości osób (np. 10 osób i więcej – dalej jako „Napiwek obowiązkowy”). W ramach tego rodzaju usług wyróżniamy imprezy zorganizowane jak urodziny, komunie, wesela, konferencje, czy rezerwację na z góry określoną większą ilość osób. W przypadku tego rodzaju osób doliczana będzie automatycznie dodatkowa kwota stanowiąca napiwek dla Pracowników świadczących obsługę takiej imprezy (rezerwacji). Informacja o kwocie serwisowej (Napiwku obowiązkowym) umieszczona będzie na wycenie/potwierdzeniu wysyłanej przez Hotel do klienta. Napiwek będzie wówczas obligatoryjny oraz zostanie doliczany do kwoty rachunku końcowego. Dodatkowa kwota doliczana do rachunku, stanowiąca Napiwek obowiązkowy, będzie częścią usługi zasadniczej, którą stanowią usługi gastronomiczne objęte właściwymi stawkami VAT (aktualnie są to 8% i 23%). W zależności co będzie obejmowało zamówienie danej grupy klientów wartość rachunku może dzielić się w różnym stopniu na poszczególne stawki VAT. Wnioskodawca ma wątpliwość, jaką stawką podatku VAT opodatkować Napiwek obowiązkowy, czy stawką 23%, czy Napiwek obowiązkowy powinien być rozdzielony w proporcji do sumy rachunku i objęty poszczególnymi stawkami podatku VAT. W przypadku usługi dotyczącej rezerwacji, gdzie występuje Napiwek obowiązkowy, Spółka po zakończonym okresie rozliczeniowym rozdziela kwotę Napiwków obowiązkowych pomiędzy uprawnionych Pracowników. Wszyscy uprawnieni Pracownicy, czy to kelnerzy, kelnerki, barmani, czy obsługa kuchni, zarówno zatrudnieni na umowę o pracę, jak i na umowę zlecenie, mają prawo do uczestnictwa w procesie otrzymywania Napiwku obowiązkowego (o liczbie osób uprawnionych do konkretnego Napiwku obowiązkowego decydują odpowiednie osoby przełożone obsługi danej imprezy). Analogicznie, jak w przypadku Napiwków dobrowolnych, tak samo w odniesieniu do Napiwków obowiązkowych, mogą być one uiszczone zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej w sposób tożsamy z Napiwkami dobrowolnymi, przy czym jak wskazano istnieje w tym przypadku inny sposób podziału otrzymanego Napiwku obowiązkowego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne