Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.571.2023.4.AB
Uznanie transferu Aktywów z FIZ do ASI za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania transferu Aktywów z FIZ do ASI za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie uznania transferu Aktywów z FIZ do ASI za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 2 sierpnia (data wpływu 3 sierpnia 2023 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 września 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) (wpisany do Rejestru Funduszy Inwestycyjnych pod nr (…)) („Fundusz”, „FIZ”) jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym utworzonym i zarządzanym przez (…) („(...)"), którego częścią portfela inwestycyjnego zarządza, w oparciu o umowę, o której mowa w art. 46 ust. 1 Ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 681 z późn. zm., „ustawa o funduszach inwestycyjnych”) (...) sp. z o.o. („(…)”). (…) oraz (...) są podmiotami należącymi do grupy (…) S.A. („(…)”). (…) jest też podmiotem posiadającą zezwolenie na prowadzenie działalności jako Zarządzający Alternatywnymi Spółkami Inwestycyjnymi („ZASI”), o którym mowa w art. 70t ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych. Fundusz działa w formule tzw. funduszu funduszy, tj. inwestujących w fundusze (…) oraz (…) prowadzące działalność jako alternatywne fundusze inwestycyjne, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 Tekst mający znaczenie dla EOG. Fundusz został utworzony na podstawie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych. Inwestycje dokonywane przez Fundusz zaliczają się do rodzajów inwestycji określonych w ustawie o funduszach inwestycyjnych. Certyfikaty inwestycyjne wyemitowane przez Fundusz posiada (…) oraz (…) („Uczestnicy”). FIZ korzysta ze zwolnienia przedmiotowo-podmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa CIT). Aktywa Funduszu („Aktywa”) obejmują posiadane bezpośrednio tytuły uczestnictwa w: a) polskich spółkach z o.o., b) spółce z siedzibą w (…) (transparentna podatkowo) oraz (…); c) spółkach z siedzibą w (…) utworzonych w formie prawnej zbliżonej do spółdzielni (…) oraz posiadane pośrednio tytuły uczestnictwa w spółce z siedzibą w (…) utworzonej w formie spółki (…) i spółce z siedzibą w (…) typu (…). Wśród Aktywów znajdują się również aktywa (udziały, akcje tytuły uczestnictwa) generujące i mogące generować w przyszłości dochody (przychody), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 57 a) i f) ustawy o CIT. Uczestnicy Funduszu rozważają transfer Aktywów z Funduszu do nowozałożonej spółki mającej status alternatywnej spółki inwestycyjnej („ASI”) („Transfer”, „Transakcja”) w trybie przewidzianym w art. 32a Ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju („(…)”). Na moment składania wniosku ASI jeszcze nie istnieje, będzie utworzona i zarządzana przez (…) jako ZASI. Zgodnie z procedurą opisaną w ww. przepisie, Uczestnicy FIZ w wyniku tego Transferu otrzymają udziały w ASI w proporcji, w jakiej byli inwestorami w FIZ. Po zrealizowaniu Transferu Aktywów Fundusz nie będzie już prowadził aktywnej działalności inwestycyjnej, wobec czego może zostać podjęta decyzja o likwidacji Funduszu. W związku z tym doszłoby do umorzenia wyemitowanych przez FIZ certyfikatów inwestycyjnych oraz do wypłaty uzyskanych środków pieniężnych Uczestnikowi, proporcjonalnie do liczby posiadanych przez niego certyfikatów inwestycyjnych. Ze względu na fakt, że większość Aktywów FIZ zostanie przekazana do ASI, wartość środków pochodzących z wykupu i umorzenia będzie istotnie niższa niż wynikająca z wyceny aktywów FIZ opublikowanej przed Transakcją, tj. wartość aktywów FIZ będzie pomniejszona o wartość aktywów przeniesionych do ASI. Statut Funduszu nie dopuszcza możliwości wypłat bez wykupu certyfikatów inwestycyjnych. W toku działalności FIZ uzyskał interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 stycznia 2022 r. (0111-KDIB1-2.4010.610.2021.1.AK), („Interpretacja”) dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy środki z inwestycji uzyskiwane przez Fundusz w związku z inwestycjami sfinansowanymi środkami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53a Ustawy CIT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty