Artykuł aktualny na dzień 21-11-2024
12.10.2023 Rachunkowość firm

Wybrane problemy związane z inwentaryzacją drogą potwierdzenia sald

Jedną z metod przeprowadzania corocznej inwentaryzacji aktywów jest inwentaryzowanie rozrachunków z kontrahentami drogą potwierdzenia sald (art. 26 uor). Mimo że treść przepisów w tym zakresie jest niezmieniana od dawna, nadal wiele jednostek napotyka problemy z tym związane. W artykule przedstawiamy rozwiązania czterech  z nich.

Czy prośbę o potwierdzenie salda należności można wysłać między 1 a 15 stycznia 

Problem

Czy jednostka może wysłać prośbę o potwierdzenie salda należności po nowym roku, tj. gdy znane jest już dokładnie saldo na dzień bilansowy?

Rada

Jednostka ma czas na wysłanie do kontrahentów prośby o potwierdzenie salda należności do 15 dnia następnego roku. 

Uzasadnienie

Ustawa o rachunkowości bezpośrednio wskazuje (art. 26 ust. 3 pkt 1 uor), że termin inwentaryzacji należności drogą uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki ich stanu uważa się za dotrzymany jeżeli:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne