Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.892.2022.1.IZ
Czy wydatki na nabycie budynków i budowli oraz koszty wyburzenia tych budynków i budowli znajdujących się na dzierżawionych działkach stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodu? W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, czy prawidłowym momentem zaliczenia przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie budynków i budowli oraz kosztów wyburzenia tych budynków i budowli znajdujących się na dzierżawionych działkach jest moment uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wybudowanych przez dzierżawcę budynków i budowli na dzierżawionych działkach?
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- czy wydatki na nabycie budynków i budowli oraz koszty wyburzenia tych budynków i budowli znajdujących się na dzierżawionych działkach stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodu,
- w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, czy prawidłowym momentem zaliczenia przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie budynków i budowli oraz kosztów wyburzenia tych budynków i budowli znajdujących się na dzierżawionych działkach jest moment uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wybudowanych przez dzierżawcę budynków i budowli na dzierżawionych działkach.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
P Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej także jako „Wnioskodawca”, „Spółka”), podlega w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca jest także zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest między innymi zakładanie sklepów wielobranżowych na rachunek własny lub w pośrednictwie oraz kupno, zagospodarowanie i wynajem nieruchomości na własny rachunek. W praktyce działalność Wnioskodawcy obejmuje nabywanie znajdujących się na terenach miast gruntów lub gruntów zabudowanych budynkami centrów handlowych. W przypadku nabycia gruntów Wnioskodawca wznosi na nich budynki stanowiące centra handlowe, w których znajdują się hiper- lub supermarkety działające pod nazwą E. Zgodnie z zasadami, według których funkcjonuje organizacja E, markety pod szyldem E są prowadzone przez odrębne od Wnioskodawcy podmioty, które korzystają z powierzchni, w których znajdują się sklepy na podstawie umów dzierżawy. Pozostałe lokale znajdujące się w centrach handlowych, w których prowadzona jest działalność handlowa i usługowa przez inne podmioty są przedmiotem umów najmu. W okresie prowadzenia działalności w Polsce Wnioskodawca zrealizował kilkadziesiąt inwestycji tego typu. Wnioskodawca po wybudowaniu lub ewentualnie nabyciu budynku, w którym prowadzony jest market lub centrum handlowe analizuje potencjalne możliwości ich rozbudowy. Jeżeli takie działanie w jego ocenie jest opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia, tworzone są plany inwestycyjne zmierzające do rozbudowy danego obiektu. Jeśli pojawia się taka możliwość Spółka podejmuje działania mające na w celu nabycie sąsiednich działek gruntu. Zgodnie z polityką gospodarczą Wnioskodawcy, nabyte tereny dodatkowe są przedmiotem dzierżawy dla podmiotów prowadzących supermarkety pod nazwą E. W ramach jednego z takich planów inwestycyjnych Wnioskodawca dniu (...) grudnia 2013 roku na podstawie umowy objętej aktem notarialnym Repertorium A nr (…) nabył prawo użytkowania wieczystego działek gruntu oznaczonych numerami ewidencyjnymi: (…), (…) oraz (…) z obrębu (…) przy ul. (…) o łącznej powierzchni 0,6555 ha wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami po byłej piekarni z wyposażeniem i budowlami. Działki te graniczą z działką, na której znajduje się już należący do Wnioskodawcy market prowadzący działalność pod szyldem E. Zabudowane grunty zostały nabyte w celach inwestycyjnych obejmujących planowaną rozbudowę ww. centrum handlowego. Wnioskodawca planował przeprowadzić rozbudowę obiektu, powiększając część istniejącego na sąsiedniej działce budynku centrum handlowego. Jednak ta koncepcja nie została zrealizowana, a Wnioskodawca przeprowadził przebudowę części magazynowej centrum handlowego obejmującą jej rozbudowę na dotychczasowym terenie, a nie jak pierwotnie planowano, na dokupionych działkach gruntu oznaczonych numerami ewidencyjnymi: (…), (…) oraz (…) z obrębu (…) przy ul. (…). Powodem odstąpienia od pierwotnej koncepcji rozbudowy centrum handlowego był brak możliwości oczekiwanego wzrostu obrotów w stosunku do poniesionych kosztów na budowę oraz zmiana decyzji wspólnika Wnioskodawcy w odniesieniu do przeprowadzenia rozbudowy, uzasadniana większą opłacalnością wybudowania stacji paliw niż rozbudowy powierzchni handlowej. Mając na względzie opisane wyżej plany inwestycyjne Wnioskodawcy w odniesieniu do ww. działek gruntu, poniesione w 2013 roku wydatki na nabycie prawa wieczystego użytkowania ww. zabudowanych działek zostały zaewidencjonowane w księgach rachunkowych Wnioskodawcy jako inwestycje długoterminowe w nieruchomości. W latach 2013-2016 teren ten nie był użytkowany. Zgodnie z polityką ekonomiczną Wnioskodawcy działki gruntu oznaczone numerami ewidencyjnymi: (…), (…) oraz (…) z obrębu (…) przy ul. (…) w 2016 roku zostały objęte umową dzierżawy na rzecz spółki dzierżawiącej budynek centrum handlowego na sąsiedniej działce w zamian za ustalony czynsz. W związku z zawarciem ww. umowy dzierżawy Wnioskodawca dokonał przekwalifikowania wartości nieruchomości zaliczając wartość użytkowania wieczystego do wartości środków trwałych, a wartość budynków z wyposażeniem i budowli do środków trwałych w budowie przeznaczonych do wyburzenia. Znajdujące się na przedmiotowych działkach budynki i budowle w chwili nabycia nie nadawały się użytkowania, w związku z czym oraz pierwotnymi planami inwestycyjnymi dotyczącymi rozbudowy centrum handlowego na tych działkach, od tego momentu było wiadomo dla Wnioskodawcy, że obiekty te zostaną wyburzone. Umowa dotycząca wyburzenia przedmiotowych budynków i budowli została zawarta przez Wnioskodawcę (...) sierpnia 2016 roku z wyspecjalizowanym w tym zakresie podmiotem. W dniu (...) grudnia 2016 roku zakończyły się prace wyburzeniowe prowadzone na działkach (…), (…), (…) w (…) przy ul. (…). Koszty rozbiórki wyniosły (...) złotych i zwiększyły w księgach Wnioskodawcy wartość środków trwałych w budowie w 2016 r. Decyzja o wyburzeniu była podjęta w związku z wyrażeniem przez dzierżawcę przedmiotowych działek zainteresowania nimi jako potencjalnym miejscem lokalizacji samoobsługowej myjni samochodowej oraz stacji paliw, których lokalizowanie w bezpośrednim sąsiedztwie centrów handlowych będących własnością Wnioskodawcy jest zgodne z polityką gospodarczą spółek prowadzących działalność z wykorzystaniem szyldu E. Dodatkowo wyburzenie spowodowało obniżenie kosztów prowadzonej działalności przez Wnioskodawcę poprzez obniżenie podatku od nieruchomości, który Wnioskodawca płacił od budynków i budowli przed ich wyburzeniem. W związku z przystąpieniem przez dzierżawcę przedmiotowych działek do realizacji planu inwestycyjnego obejmującego budowę myjni samochodowej oraz stacji paliw na przedmiotowych działkach w dniu (...) marca 2017 roku Wnioskodawca otrzymał od dzierżawcy pismo zawierające wniosek w sprawie wydania zgody na dysponowanie terenem będącym przedmiotem dzierżawy pod realizację inwestycji na terenie działki (…) w (…) przy ul. (…). W dniu (...) maja 2017 roku Wnioskodawca udzielił dzierżawcy przedmiotowych działek zgody na realizację na tych działkach inwestycji w zakresie budowy myjni samochodowej oraz stacji paliw obejmującej zgodę na dysponowanie nieruchomością na cele budowlane. Wydana zgoda dotyczyła działek o nr ewidencyjnych (…), (…), (…), (…) z obrębu (…) przy ul. (…) o łącznej powierzchni 0,6555 ha. Po uzyskaniu ww. zgody Wnioskodawcy, dzierżawca przedmiotowych działek złożył do Urzędu Miasta (…) wniosek oraz wymagane dokumenty zmierzające do uzyskania pozwolenia na budowę myjni samochodowej oraz stacji paliw. W związku z powyższym, Wnioskodawca zgodnie z zasadami obowiązującymi w grupie złożył wniosek do kierownictwa, o utworzenie w księgach rachunkowych odpisu aktualizującego wartość środków trwałych w budowie w kwocie (...) PLN w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych spółki w roku 2017. Kwota odpisu obejmowała, wartość znajdujących się na ww. działkach, nabytych w 2013 roku budynków i budowli oraz kosztów ich wyburzenia. Dzierżawca po otrzymaniu pozwolenia na budowę, zrealizował na dzierżawionych działkach inwestycję obejmującą budowę myjni samochodowej oraz stacji paliw, w odniesieniu, do których w grudniu 2020 roku otrzymał pozwolenie na ich użytkowanie. Obecnie na tym terenie znajduje się stacja paliw i myjnia samochodowa obsługiwana przez dzierżawcę, a Wnioskodawca otrzymuje regularne przychody z tytułu czynszu dzierżawnego. W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego po stronie Wnioskodawcy powstały wątpliwości w zakresie jego skutków podatkowych na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty