02.06.2021 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.155.2021.1.APO

Czy poniesione przez Spółkę Koszty obsługi administracyjno-logistycznej oraz Koszty obsługi marketingowej związane z wycofaniem wadliwych produktów z obrotu podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 marca 2021 r. (data wpływu do Organu 6 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy poniesione przez Spółkę Koszty obsługi administracyjno-logistycznej oraz Koszty obsługi marketingowej związane z wycofaniem wadliwych produktów z obrotu podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy poniesione przez Spółkę Koszty obsługi administracyjno-logistycznej oraz Koszty obsługi marketingowej związane z wycofaniem wadliwych produktów z obrotu podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) jest producentem wyrobów spożywczych. Spółka sprzedaje swoje produkty do spółek dystrybucyjnych będących podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów o cenach transferowych, które następnie dystrybuują produkty m.in. do sieci handlowych i innych sklepów.

W 2020 r. miała miejsce nietypowa sytuacja: dla niektórych partii produktów Spółki okazało się, że surowiec wykorzystany do ich wyrobu mógł zawierać pozostałości tlenku etylenu, tj. środka ochrony roślin, który na gruncie regulacji Unii Europejskiej jest sklasyfikowany jako szkodliwy dla zdrowia, a jego stosowanie i wprowadzanie (w tym produktów go zawierających) na rynek Unii Europejskiej jest niedozwolone. W konsekwencji, Spółka podjęła decyzję o wycofaniu ze sprzedaży produktów, do których wytworzenia mógł zostać użyty ten surowiec (dalej: „Produkty”). Według wiedzy Spółki, nie wystąpiło bezpośrednie zagrożenie zatruciem konsumentów i nie powinny pojawić się żadne negatywne objawy na skutek spożycia Produktów nieprzybierającego charakteru ciągłego spożywania przez długi czas (znane są jedynie negatywne skutki wdychania gazowego tlenku etylenu). W niektórych krajach spoza UE ten środek ochrony roślin jest zatwierdzony i powszechnie stosowany w przemyśle spożywczym w celu ochrony przed infekcjami grzybiczymi lub bakteryjnymi (przykładowo w Indiach lub w USA), niemniej stosowanie tlenku etylenu jako pestycydu jest zabronione w Unii Europejskiej od 1979 r. Od tego czasu obowiązują bowiem w UE regulacje prawne mówiące, że produkty spożywcze zawierające pozostałości tej substancji są uważane za niebezpieczne i nienadające się do sprzedaży. Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca podjął decyzję o natychmiastowym wycofaniu z rynku Produktów, jako potencjalnie dotkniętych tym zagrożeniem.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne