Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (608085)
      • Kadry i płace (26134)
      • Obrót gospodarczy (88861)
      • Rachunkowość firm (3841)
      • Ubezpieczenia (35961)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    20.05.2021 Podatki

    Interpretacja indywidualna z dnia 20 maja 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.609.2020.1.IM

    w zakresie ustalenia czy. koszty poniesione przez Wnioskodawcę, które są uwzględniane w kalkulacji podatkowej M w oparciu o mechanizm CTB, powinny być wyłączone z kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy na podstawie art. 16o ustawy o CIT.

    INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

    Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 grudnia 2020 r. (data wpływu 30 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy koszty poniesione przez Wnioskodawcę, które są uwzględniane w kalkulacji podatkowej M w oparciu o mechanizm CTB, powinny być wyłączone z kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy na podstawie art. 16o ustawy o CIT – jest prawidłowe.

    UZASADNIENIE

    W dniu 30 grudnia 2020 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy koszty poniesione przez Wnioskodawcę, które są uwzględniane w kalkulacji podatkowej inwestora w oparciu o mechanizm CTB, powinny być wyłączone z kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy na podstawie art. 16o ustawy o CIT.

    We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

    Wnioskodawca (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, będącą centrum usług wspólnych, które dostarcza różnego rodzaju usługi na rzecz amerykańskiego podmiotu z grupy (…). (dalej: „M”). M jest amerykańskim rezydentem podatkowym (zagraniczny numer identyfikacji podatkowej (…)) M jest jedynym udziałowcem Wnioskodawcy. Usługi świadczone przez Spółkę do M są rozliczane w ramach metody koszt plus, co oznacza, że wynagrodzenie jest obliczane w oparciu o bazę kosztową Wnioskodawcy powiększoną o marżę. Do bazy kosztowej wliczane są wszelkie koszty Spółki związane ze świadczeniem tych usług, w tym wynagrodzenia pracowników, koszty najmu, wynagrodzenia usługodawców, odpisy amortyzacyjne. Z perspektywy amerykańskiego podatku dochodowego, podatnik amerykański ma możliwość wyboru klasyfikacji podatkowej lub traktowania podatkowego podmiotu należącego do grupy amerykańskiej do celów podatku dochodowego w USA (tak jak w przypadku Spółki). Amerykańskie przepisy podatkowe, obowiązujące od 1997 r. przewidują, że spółka matka w USA może dokonać wyboru, aby zaklasyfikować podmiot zagraniczny jako zagraniczną jednostkę kontrolowaną („CFC”), czyli podmiot uważany za odrębny od swojego 100% udziałowca (tj. niezależny podmiot prawny) lub podmiot transparentny (ang. flow-through entity) zgodnie z mechanizmem „check the box election” (dalej: „CTB”). Mechanizm CTB jest powszechnie stosowany przez amerykańskie grupy kapitałowe. Istnieją różne powody dla stosowania mechanizmu CTB przez podmioty amerykańskie i zależą one od konkretnych okoliczności. Klasyfikacja dokonywana na potrzeby podatków amerykańskich może różnić się od tej stosowanej w innej jurysdykcji podatkowej, np. polski podmiot będący nietransparentną spółką kapitałową, może zostać uznany za podmiot transparentny, zgodnie z amerykańskimi regulacjami. W takich okolicznościach, zastosowanie mechanizmu CTB jest dokonywane poprzez złożenie do amerykańskich organów podatkowych (ang. Internal Revenue Service; „IRS”) formularza 8832 przez amerykańskiego podatnika. Jednocześnie, nie jest wymagana zgoda, ani żadne działanie polskiego podmiotu, by amerykański podmiot zastosował mechanizm CTB względem niego. Z polskiej perspektywy CTB nie ma bezpośredniego wpływu na rozliczenia podatkowe w Polsce jak i na prawa i obowiązki polskiego podmiotu. Zastosowanie CTB do polskiej spółki powoduje, że zasadniczo jej amerykański udziałowiec uwzględnia w kalkulacji podatku dochód polskiej spółki. Transakcje pomiędzy podmiotem transparentnym (Wnioskodawcą), a podmiotem amerykańskim (M) są pomijane w procesie konsolidacji wyników dla amerykańskich celów podatkowych. Oznacza to, że przychody polskiego podmiotu (względem którego zastosowano mechanizm CTB) osiągane w związku z transakcjami z podmiotem amerykańskim oraz odpowiadające im w tej samej wysokości koszty podmiotu amerykańskiego z tytułu tej transakcji nie są uwzględniane w zeznaniu podatkowym w USA, ponieważ są eliminowane. Szczegółowy opis mechanizmu CTB jest publicznie dostępny na oficjalnej stronie internetowej amerykańskich organów podatkowych: https://www.irs.gov/pub/int_practice_units/ore_c_19_02_01. Na podstawie powyższych regulacji, zgodnie z mechanizmem CTB, Spółka z o.o jest traktowana jako podmiot transparentny podatkowo dla amerykańskich celów podatkowych. Oznacza to, że inwestor uwzględnia w swojej amerykańskiej kalkulacji podatkowej wszystkie przychody uzyskane oraz koszty poniesione przez Wnioskodawcę z wyjątkiem tych wynikających z transakcji pomiędzy Spółką a M gdyż odpowiadające im pozycje są pomijane również z poziomu przychodów i kosztów M. W załączeniu (plik Diagram.png) został zaprezentowany diagram ilustrujący przykład transakcji zgodnie z powyżej opisanym modelem. W powyższym przykładzie Wnioskodawca ponosi koszty w wysokości (…) i osiąga przychody w wysokości (…)(baza kosztowa w wysokości (…) jest powiększona o marżę w wysokości (…)). Rezultatem tego jest dochód do opodatkowania w Polsce dla Wnioskodawcy w wysokości(…). Dla celów podatków amerykańskich, M wlicza do swojej podstawy opodatkowania własne poniesione koszty oraz uzyskane przychody (odpowiednio…) oraz koszty w wysokości (…) poniesione przez Spółkę z o.o będącą podmiotem transparentnym dla amerykańskich celów podatkowych). Całkowity dochód M wynosi (…). W oparciu o mechanizm CTB, przychody Wnioskodawcy i koszty poniesione przez M będące bezpośrednim rezultatem świadczenia usług przez Spółkę (w kwocie (…) - jak zaprezentowano w powyższym przykładzie) nie zostaną uwzględnione w zeznaniu podatkowym M, gdyż zostały pominięte. Zamiast tego niższa kwota wydatków (…) związanych z działalnością Wnioskodawcy jest odzwierciedlana jako wydatek w zeznaniu podatkowym M. Ta redukcja kosztów o (…) w zeznaniu podatkowym M (poprzez wyeliminowanie faktury (…) z Spółki i zastąpienie jej kosztami Wnioskodawcy w wysokości (…) odpowiada kwocie (…) lokalnego dochodu uzyskanego przez Spółkę z o.o. W rezultacie zmniejszenia kosztów w porównaniu do faktury wystawionej przez Wnioskodawcę o (…)(rozpoznając (…) zamiast (…), dochód Wnioskodawcy (…)w tym przykładzie jest ujęty w amerykańskim dochodzie będącym podstawą opodatkowania M wynoszącym (… ) zamiast (….) Dochód M będzie równy więc sumie (…) (dochód M) i …(dochód Wnioskodawcy). M w tej sytuacji rozpozna (…)) w okresie wykonywania usługi przez Wnioskodawcę, tj. w tym samym okresie, w którym polski podmiot rozpoznaje (…) kosztów i (…)przychodu.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Wskaźnik: Tabela stawek amortyzacji w 2026 r.
    • Wskaźnik: Jednorazowa amortyzacja w 2026 r.
    • Wskaźnik: Stawka podatku CIT w 2026 r.
    • Wskaźnik: Limity dla sporządzania dokumentacji podatkowej transakcji z podmiotami powiązanymi w 2026 r.
    • Wskaźnik: Mały podatnik CIT w 2026 r.
    • USTAWA z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    18.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.451.2025.2.ED
    Czytaj więcej
    18.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.370.2021.9.SG
    Czytaj więcej
    18.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.167.2025.2.BB
    Czytaj więcej
    18.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.518.2025.1.SG
    Czytaj więcej
    17.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.533.2025.1.AW
    Czytaj więcej
    17.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.379.2021.9.AW
    Czytaj więcej
    17.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.46.2022.9.BS
    Czytaj więcej
    17.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.319.2021.13.SG
    Czytaj więcej
    17.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.708.2025.2.JG
    Czytaj więcej
    17.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.765.2025.1.MBD
    Czytaj więcej
    16.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.530.2025.1.BD
    Czytaj więcej
    16.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.547.2025.5.MBD
    Czytaj więcej
    16.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.743.2024.8.AW
    Czytaj więcej
    15.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.724.2025.2.JG
    Czytaj więcej
    15.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.427.2025.3.KW
    Czytaj więcej
    15.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.463.2020.9.BS
    Czytaj więcej
    15.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.152.2025.2.BB
    Czytaj więcej
    15.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.551.2025.2.BS
    Czytaj więcej
    15.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.685.2025.1.DW
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.524.2025.1.AW
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.182.2025.1.HK
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.639.2025.2.JMS
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.164.2025.2.KKM
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.512.2025.4.EWJ
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.