Porada aktualna na dzień 21-11-2024
07.04.2021 Podatki

Czy można anulować fakturę zwróconą przez kontrahenta i skorygować należny VAT

PROBLEM

Spółka (podatnik VAT czynny) wystawia na rzecz kontrahentów faktury w formie tradycyjnej (papierowej). W toku jej działalności zdarza się, że kontrahent zwraca przesłaną mu fakturę bez jej zaksięgowania. Dotyczy to przypadków, gdy wystawiona omyłkowo faktura dotyczy transakcji, która w rzeczywistości nie miała miejsca (np. towary nie zostały dostarczone/usługa nie została wykonana/zaliczka nie została otrzymana). Czasami zwracane faktury są opatrzone adnotacją wskazującą, że przed zwróceniem ich spółce znajdowały się w posiadaniu kontrahenta (np. w postaci tzw. prezentaty z datą otrzymania przez niego faktury). Po otrzymaniu egzemplarza faktury odesłanej przez kontrahenta spółka posiada oba jej egzemplarze.

Czy spółka jest uprawniona do anulowania faktur, które nie zostały zaksięgowane przez kontrahentów i zostały jej zwrócone? Czy ma prawo do korekty VAT należnego, gdy faktury zostały anulowane po ich wykazaniu w pliku JPK_V7M? W jakim okresie rozliczeniowym trzeba dokonać takiej korekty?

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty