Czy można anulować fakturę zwróconą przez kontrahenta i skorygować należny VAT
PROBLEM
Spółka (podatnik VAT czynny) wystawia na rzecz kontrahentów faktury w formie tradycyjnej (papierowej). W toku jej działalności zdarza się, że kontrahent zwraca przesłaną mu fakturę bez jej zaksięgowania. Dotyczy to przypadków, gdy wystawiona omyłkowo faktura dotyczy transakcji, która w rzeczywistości nie miała miejsca (np. towary nie zostały dostarczone/usługa nie została wykonana/zaliczka nie została otrzymana). Czasami zwracane faktury są opatrzone adnotacją wskazującą, że przed zwróceniem ich spółce znajdowały się w posiadaniu kontrahenta (np. w postaci tzw. prezentaty z datą otrzymania przez niego faktury). Po otrzymaniu egzemplarza faktury odesłanej przez kontrahenta spółka posiada oba jej egzemplarze.
Czy spółka jest uprawniona do anulowania faktur, które nie zostały zaksięgowane przez kontrahentów i zostały jej zwrócone? Czy ma prawo do korekty VAT należnego, gdy faktury zostały anulowane po ich wykazaniu w pliku JPK_V7M? W jakim okresie rozliczeniowym trzeba dokonać takiej korekty?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty