Jakie są skutki wykreślenia z rejestru podatników VAT
Od początku roku urzędnicy wykreślili z rejestru VAT ponad 20 tys. podmiotów. Sytuacja ta jest spowodowana zmianami w przepisach VAT wprowadzonymi 1 stycznia 2017 r. Warto zdawać sobie sprawę, w jakich sytuacjach organ podatkowy może wykreślić podatnika z rejestru oraz co zrobić, aby tego uniknąć. Wykreślenie podatnika VAT czynnego z rejestru może bowiem spowodować problemy z rozliczeniem VAT zarówno podmiotów usuniętych z rejestru, jak i ich kontrahentów.
Przepisy wprowadzające nowe zasady wykreślania podmiotów wpisanych do rejestru VAT miały na celu wyeliminowanie z tego rejestru podmiotów nieistniejących lub fikcyjnych i zapobieganie wykorzystywania tych podmiotów w oszustwach podatkowych. Niewątpliwie intencje ustawodawcy są słuszne, dlatego też w dalszej części opracowania autor nie będzie odnosił się do sytuacji, w których dochodzi do wykreślenia z rejestru VAT podmiotów fikcyjnych, nadużywających prawa, dążących do wyłudzenia podatku z budżetu.
W artykule wskazujemy konsekwencje nowych przepisów dla podatników uczciwych, jeżeli nie zachowają zasad staranności czy ostrożności. Podatnicy ci powinni przede wszystkim:
- zdawać sobie sprawę, w jakich sytuacjach są narażeni na wykreślenie z rejestru,
- znać konsekwencje wykreślenia z rejestru - dla nich i ich kontrahentów,
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty