Zwrot nadpłaty kredytu, jako wyłącznie zwrot własnych środków, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu. Natomiast odsetki za opóźnienie, jako odszkodowanie, nie korzystają ze zwolnienia i stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie zobowiązań z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów dotyczącym kredytów na cele mieszkaniowe, zaś zwroty nadpłat i kosztów prawnych nie są opodatkowane.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego oraz otrzymanie kwoty 50 000 zł w wyniku ugody, z tytułu nadpłaconych rat kredytu, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, gdy spełnione są warunki z Rozporządzenia MF dotyczące zaniechania poboru podatku.
Zaniechanie poboru podatku od umorzenia wierzytelności kredytów hipotecznych dotyczy wyłącznie części kredytu przeznaczonego na cele mieszkaniowe. Umorzenia związane z refinansowaniem oraz niezaliczane do celów mieszkaniowych podlegają opodatkowaniu przychodem z innych źródeł. Zwroty nadpłat nie są opodatkowane, gdyż nie stanowią przysporzenia.
Kwota 41.000 zł, wypłacona na rzecz kredytobiorcy przez bank w wyniku zawartej ugody, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie prowadzi do faktycznego przysporzenia majątkowego po stronie kredytobiorcy.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego, stanowiące przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może być objęte zaniechaniem poboru podatku, jeżeli spełnione są przesłanki przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów. Zwrot nienależnie pobranych środków w ramach ugody i konsekwentne korzyści majątkowe, związane z nieważnością umowy, mogą być nieopodatkowane
Umorzenie kredytu hipotecznego na cele mieszkaniowe generuje przychód zwolniony z opodatkowania na mocy rozporządzenia Ministerstwa Finansów, natomiast zwrot kosztów związanych z ulgą odsetkową skutkuje koniecznością doliczenia tych kosztów do rozliczenia podatkowego, jeśli doszło do ich odliczenia wcześniej.
Zaniechanie poboru podatku od umorzonej kwoty kredytu konsolidacyjnego ma zastosowanie jedynie do części kredytu przeznaczonego na jedną inwestycję mieszkaniową, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów. Zaciągnięcie kredytu na dwa odrębne lokale mieszkalne dla dwóch gospodarstw domowych wyklucza pełne zwolnienie podatkowe umorzonej kwoty.
Umorzone kwoty wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, zaciągniętego na zakup i remont lokalu mieszkalnego, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdy spełnione są warunki z rozporządzenia Ministra Finansów dotyczącego zaniechania poboru podatku.
Kwota 78.000 zł, jako część świadczenia w wyniku ugody, stanowi przychód podatkowy, skoro przekracza zwrot wpłat przewyższających wypłacony kapitał kredytowy, zatem podlega opodatkowaniu.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, spełniającego warunki rozporządzenia z dnia 11 marca 2022 r., skutkuje zaniechaniem poboru podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca, jako kredytobiorca spełniający przesłanki tego zaniechania, nie jest zobligowany do zapłaty podatku z tego tytułu.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w części, w której kredyt został zaciągnięty na wydatki opisane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest stosowane, gdy kredyt zaciągnięto przed styczniem 2015 r. na jedną inwestycję mieszkaniową. Zwrot nadpłaty kredytu nie tworzy przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Umorzone kwoty wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, które spełniają kryteria określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., korzystają z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, co wyłącza obowiązek jego zapłaty przez kredytobiorcę.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, spełniające wymagania rozporządzenia Ministra Finansów z 2022 r., nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ze względu na zastosowanie zaniechania poboru tego podatku.
Kwota umorzenia zadłużenia z tytułu kredytu waloryzowanego kursem obcej waluty kwalifikuje się jako przychód z innych źródeł w rozumieniu ustawy PIT, chyba że podatnik spełnia wymogi rozporządzenia umożliwiającego zaniechanie poboru podatku. Zwrot nadpłaconych kwot kredytu nie stanowi przychodu przez brak realnego przysporzenia majątkowego.
Zwrot nadpłaconych rat kredytu hipotecznego nie stanowi przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli zwrócona kwota nie przekracza wcześniejszych wpłat i nie jest trwałym przysporzeniem majątkowym dla podatnika.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, pod warunkiem zabezpieczenia hipotecznego oraz przeznaczenia środków na jedną inwestycję mieszkaniową, znajduje zastosowanie na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od przychodu z umorzenia wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego znajdzie zastosowanie wyłącznie do jednej wybranej inwestycji mieszkaniowej, której realizacja była celem kredytu. Kredyt dotyczący dwóch inwestycji uniemożliwia zaniechanie dla całego umorzenia, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów.
Kwota umorzonego kredytu hipotecznego stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na mocy rozporządzenia Ministra Finansów o zaniechaniu poboru podatku, natomiast zwrot dodatkowej kwoty jako nienależnie pobranej nie stanowi przychodu podatkowego.
Zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonej kwoty kapitału kredytu mieszkaniowego, pod warunkiem spełnienia przesłanek rozporządzenia Ministra Finansów, z wyjątkiem części umorzonej związanej z kosztami ubezpieczenia, która podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł.