Składki na fundusz pomocowy systemu ochrony banków spółdzielczych, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeśli są nakierowane na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, oraz wymogami bezpieczeństwa finansowego instytucji.
Składki na funkcjonowanie systemu ochrony banków komercyjnych mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, jeżeli ich poniesienie ma na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, pomimo braku obowiązkowego charakteru przynależności do systemu.
Zwrot nadpłaty kredytu, jako wyłącznie zwrot własnych środków, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu. Natomiast odsetki za opóźnienie, jako odszkodowanie, nie korzystają ze zwolnienia i stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zawarcie ugody pozasądowej z bankiem, obejmującej potrącenie wzajemnych wierzytelności i zwrot własnych środków, jest podatkowo neutralne dla Wnioskodawcy i nie generuje przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zwrot nienależnie opłaconej bankowi kwoty stanowi ekwiwalent wcześniejszych wydatków podatnika i nie kreuje przychodu w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowiąc podstawy do obliczenia obowiązku podatkowego.
Umorzone kwoty wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, zaciągniętego na zakup i remont lokalu mieszkalnego, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdy spełnione są warunki z rozporządzenia Ministra Finansów dotyczącego zaniechania poboru podatku.
Otrzymanie zwrotu nadpłaty kredytu oraz zwrotu kosztów procesowych w wyniku ugody pozasądowej nie stanowi przychodu podatkowego, jeśli zwrot ten nie prowadzi do realnego przyrostu majątkowego po stronie podatnika.
Zwrócona na podstawie ugody nadpłata kredytów hipotecznych oraz koszty zastępstwa procesowego są neutralne podatkowo, nie rodząc obowiązku wykazania dochodów w PIT. Korekta ulgi odsetkowej następuje poprzez uwzględnienie jej w przychodach roku zwrotu. Potrącenie wierzytelności wzajemnych pomiędzy kredytobiorcą a bankiem nie skutkuje powstaniem przychodu.
Stwierdzono, że przy alokacji podatku VAT naliczonego między czynności opodatkowane i zwolnione Bank musi stosować proporcję obrotów, zgodnie z ustawą o VAT, a nie opartą na subiektywnych kryteriach liczby użytkowników lub powierzchni.
Zwrot nienależnie pobranych świadczeń przez bank, ani odsetki za opóźnienie takich zwrotów, w związku z nieważnością umowy kredytowej nie stanowią przychodu podatkowego i są wolne od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o PIT, nie powodując obowiązku składania informacji określonych w art. 42a ust. 1 tej ustawy.
Zwrot nadpłaconych rat kredytu hipotecznego nie stanowi przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli zwrócona kwota nie przekracza wcześniejszych wpłat i nie jest trwałym przysporzeniem majątkowym dla podatnika.
Zwrót środków pieniężnych oraz odsetki za opóźnienie, uzyskane na mocy unieważnienia umowy kredytowej, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zwrot wpłaconych środków jest neutralny podatkowo, a odsetki są zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Kwota umorzonego kredytu hipotecznego stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na mocy rozporządzenia Ministra Finansów o zaniechaniu poboru podatku, natomiast zwrot dodatkowej kwoty jako nienależnie pobranej nie stanowi przychodu podatkowego.
Umorzenie wierzytelności z kredytu konsolidacyjnego, zastępującego kredyty mieszkaniowe, nie jest objęte zaniechaniem poboru podatku, gdy beneficjent nie był pierwotnym kredytobiorcą tychże kredytów.
Otrzymana kwota w ramach ugody jako zwrot nadpłaconych rat kapitałowo-odsetkowych od kredytu hipotecznego nie stanowi przychodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdy nie prowadzi do realnego przysporzenia majątkowego w rozumieniu ustawy o PIT.
Zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonej kwoty kapitału kredytu mieszkaniowego, pod warunkiem spełnienia przesłanek rozporządzenia Ministra Finansów, z wyjątkiem części umorzonej związanej z kosztami ubezpieczenia, która podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł.
Zaniechanie poboru podatku od umorzonych kwot kredytu mieszkaniowego jest możliwe w zakresie kosztów budowy domu, natomiast nie obejmuje opłat niezbędnych do zmiany hipoteki. Zwrot kosztów sądowych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Składki ponoszone przez bank na funkcjonowanie spółki zarządzającej systemem ochrony mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, jako koszty pośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą banku, spełniające przesłanki art. 15 ust. 1 UPDOP, niewykluczone z wykazu art. 16 ust. 1 UPDOP.
Kwota zwrotu uzyskana na mocy ugody pozasądowej z bankiem, dotyczącej zwrotu bezpodstawnie zapłaconych rat kredytowych wynikających z nieważnej umowy, nie stanowi przychodu podatkowego po stronie beneficjentów zwrotu, gdyż ma charakter zwrotny i nie prowadzi do definitywnego przysporzenia majątkowego.
Zaniechanie poboru podatku od umorzonego kredytu hipotecznego mieszkaniowego, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., znajduje zastosowanie, gdy kredyt zaciągnięto na jedną inwestycję mieszkaniową, a dłużnik nie korzystał z poprzednich zaniechań. Umorzenie nie kreuje obowiązku podatkowego w tej sytuacji.