Wynajem nieruchomości przez fundację rodzinną podmiotom powiązanym, wykorzystywanym na cele działalności gospodarczej, nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, a uzyskane z tego tytułu przychody są opodatkowane na zasadach ogólnych. Fundacja może pomniejszać podatek od świadczeń o kwotę zapłaconego podatku z wynajmu, o ile nie doszło do jego przedawnienia.
Dokonanie wpłat uproszczonych zaliczek na CIT w formie jednej łącznej wpłaty, obejmującej również podatek od przychodów z budynków, jest prawidłowe, pod warunkiem zachowania ustawowych terminów. Opóźnione wpłaty nie powodują utraty prawa do uproszczonej formy zaliczek, jeśli dług jest uregulowany z odsetkami za zwłokę.
Rok podatkowy fundacji rodzinnej może być zmieniony zgodnie z nowym statutem przed jego rejestracją przez sąd, jeśli zmiana zostanie zgłoszona w zeznaniu podatkowym, a statut przewiduje taką możliwość.
Polska spółka, która otrzymała od spółki zagranicznej, w której posiada udziały, częściowy zwrot zapłaconego przez nią podatku, uzyskuje przychód z udziału w zyskach osób prawnych – wyrok NSA z 10 grudnia 2024 r., sygn. akt II FSK 344/22.
Zmiana roku podatkowego fundacji rodzinnej skuteczna jest od momentu jej dokonania i nie zależy od daty rejestracji zmiany statutu przez sąd, pod warunkiem iż zostanie zgłoszona w wymaganym terminie w zeznaniu CIT.
Przychody z działalności związanej z rolnictwem, uzyskane z tytułu usług świadczonych na rzecz spółki powiązanej, nie spełniają warunków wyłączenia przedmiotowego i podlegają opodatkowaniu CIT oraz obowiązkowi złożenia deklaracji CIT-8.
Zatrudnienie pracownika w innym miejscu niż siedziba podatnika, określone w umowie, kwalifikuje miejscowość jako zakład w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy o podatku CIT, co rodzi obowiązek składania deklaracji CIT-ST i CIT-8ST.
Zmiany stawek amortyzacyjnych mogą być dokonywane jedynie od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego. Przepis art. 16i ust. 5 ustawy o CIT nie przewiduje możliwości retrospektywnej aktualizacji stawek dla wcześniej złożonych deklaracji podatkowych.
Wypłata zaliczek na poczet dywidendy za 2023 r. w kwocie 1.200.000 zł podlegała opodatkowaniu 10% stawką ryczałtu, jednak dla deklaracji CIT-8E na 2024 r. należało uwzględnić status podatnika przy dochodzie z podzielonego zysku, co skutkuje inną kwalifikacją ryczałtu na poziomie deklaracyjnym.
Podatnik, który zrealizował inwestycję typu greenfield na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia podatkowego od wydatków inwestycyjnych począwszy od miesiąca ich poniesienia, z obowiązkiem dokonania korekt deklaracji podatkowych CIT-8 w granicach przedawnienia zobowiązania podatkowego aż do wyczerpania pomocy publicznej.
Spółka podlegająca opodatkowaniu ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania, jeżeli w wyniku łączenia bądź podziału przejmuje przedsiębiorstwo, chyba że podmiot przejmowany zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe i dokona rozliczeń zgodnie z art. 7aa ustawy CIT. Brak spełnienia tych warunków skutkuje utratą prawa do ryczałtu z końcem roku poprzedzającego połączenie.
Brak utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek na skutek przejęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa innej Spółki.
Utrata prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek na skutek przejęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Dotyczy ustalenia którą kwotę z zeznania CIT-8 za 2023 r. Spółka powinna przyjąć za podstawę obliczenia uproszczonej zaliczki za 2025 r. oraz ile będzie wynosić kwota tej uproszczonej zaliczki.
W 2025 r. podatnik CIT stosujący preferencyjną 9% stawkę podatku utraci prawo do jej stosowania, jeżeli jego przychody przekroczą w trakcie tego roku kwotę 8 534 000 zł netto. Z możliwości opodatkowania tą stawką nadal mogą skorzystać jedynie mali podatnicy i podatnicy rozpoczynający działalność. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące stosowania 9% stawki CIT w 2025 r.
W 2024 r. pojawił się szereg projektów nowelizacji przepisów w zakresie podatków, ubezpieczeń społecznych, prawa pracy i prawa gospodarczego, które w założeniach projektodawców miały wejść w życie w 2025 r. Niestety projekty te nie zostały zrealizowane i nie weszły w życie 1 stycznia 2025 r. Przypominamy, czego dotyczyły te projekty, oraz informujemy, na jakim etapie się one znajdują.
Brak utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochododów spółek na skutek wniesienia JDG wspólnika do Spółki.