Otrzymane zaliczki (rekompensaty) w związku ze stosowaniem maksymalnej ceny energii elektrycznej, zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o środkach nadzwyczajnych, nie stanowią dotacji podlegającej opodatkowaniu VAT, ponieważ art. 29a ust. 1 ustawy o VAT ich nie obejmuje.
Dochody wspólnoty mieszkaniowej uzyskane z rekompensaty od dewelopera, przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, pod warunkiem przeznaczenia ich na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.
Rekompensata otrzymywana przez spółkę z tytułu wykonywania zadań własnych Gminy, pomimo przekazywana na podwyższenie kapitału zakładowego, stanowi zapłatę za odpłatne świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT; jest elementem podstawy opodatkowania, którą należy udokumentować fakturą VAT.
Środki otrzymane z tytułu odszkodowania za złamanie zakazu konkurencji nie podlegają opodatkowaniu VAT, jako że stanowią rekompensatę za szkody, bez ekwiwalentnego świadczenia wzajemnego, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Wpłaty dokonane przez Spółkę A na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej tytułem rekompensaty za przewymiarowaną moc zamówioną oraz zadośćuczynienia za niedogodności budowlane podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatne świadczenie usług.
Zatrzymanie zadatku przez Wnioskodawcę, w wyniku jednostronnego odstąpienia od umowy przez Spółkę, nie stanowi odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT, a ma charakter odszkodowawczy. Tym samym, czynność ta nie wywołuje obowiązku podatkowego w zakresie VAT.
Rekompensaty wypłacane przez Gminę spółce komunalnej za realizację zadań własnych stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, gdy istnieje bezpośredni związek między płatnościami a świadczeniem usług.
Rekompensata wypłacana przez gminę Zakładowi Komunalnemu sp. z o.o. na pokrycie strat z tytułu publicznego transportu zbiorowego nie stanowi podstawy opodatkowania VAT, gdyż nie jest związana z ceną usługi i nie stanowi świadczenia wzajemnego w rozumieniu art. 73 dyrektywy VAT.
Rekompensata i jej uzupełnienie, wypłacane spółce przez Gminę z tytułu świadczonych usług publicznych, stanowią zapłatę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT), gdyż pozostają w bezpośrednim związku z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz Gminy, z uwzględnieniem art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Rekompensata otrzymywana przez operatora publicznego transportu zbiorowego od organizatora nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę usług świadczonych pasażerom i nie jest subwencją związaną bezpośrednio z ceną w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Świadczenia wypłacone byłemu pracownikowi na podstawie ugody sądowej, które mają rekompensować utracone korzyści w postaci wynagrodzenia za pracę, nie stanowią odszkodowania za szkodę rzeczywistą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie podlegają zwolnieniu od tego podatku.
Rekompensata wypłacona z tytułu rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron, która jest równa ustawowej odprawie, nie może być uznana za odszkodowanie podlegające zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, gdyż nie spełnia wymogów formalnych definiujących odszkodowania w rozumieniu przepisów prawa pracy oraz cywilnego.
Rekompensaty z budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowią zwolnione od podatku dochodowego dotacje w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 47 Ustawy o CIT. Uprawnieniem podatnika jest korekta zeznań podatkowych oraz wniosek o zwrot nadpłaty, przy zachowaniu przepisów dotyczących przedawnienia.
Rekompensata otrzymywana tytułem świadczenia usług użyteczności publicznej przez spółkę z o.o. na rzecz Gminy podlega opodatkowaniu VAT, a spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto, wniesienie wkładu pieniężnego na kapitał zakładowy spółki nie stanowi czynności opodatkowanej VAT.
Rekompensata wypłacona pracownicy w związku z rozwiązaniem umowy o pracę na mocy zawartego porozumienia stron a podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia.
Straty banku, wynikające z nieautoryzowanych transakcji płatniczych, stanowią koszty uzyskania przychodu, o ile zachowano należyte staranności w działalności. Środki odzyskane od sprawców są przychodem podatkowym, gdy wcześniejsza rekompensata była kosztem podatkowym, co wyklucza sytuacje, w których ta strata nie została zaliczona jako koszt uzyskania przychodu.
Dotyczy ustalenia, czy udzielona Spółce bezzwrotna pomoc publiczna na podstawie umowy o udzielenie pomocy zawartej w ramach programu rządowego pod nazwą „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2023 r.” jest objęta zakresem dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 47 UCIT i w konsekwencji jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
ustalenia: • czy otrzymana pomoc publiczna przyznana w oparciu o ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych stanowi dla Spółki przychód korzystający ze zwolnienia z CIT na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „UPDOP”), • w przypadku uznania stanowiska Spółki w zakresie pytania 1 za prawidłowe,
Rekompensata pieniężna za nagrodę jubileuszową a podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracownika.
Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT udzielonych przez Spółkę odbiorcom uprawnionym upustów za obniżenie zużycia energii elektrycznej, rozliczenia oraz sposobu udokumentowania zastosowanego upustu.
Uznanie Spółki za podatnika podatku od towarów i usług w związku z realizacją Projektu i wykonaniem powierzonych Spółce zadań własnych Województwa, uznanie za odpłatne świadczenie na rzecz Województwa wykonywania przez Spółkę powierzonych jej zadań własnych Województwa, ustalenie czy Rekompensata, którą Spółka będzie otrzymywała od Województwa w związku z wykonywaniem powierzonych jej zadań własnych
Zdaniem ZUS wyrażonym w najnowszej interpretacji z 8 października 2024 r. (DI/200000/43/889/2024) rekompensata wypłacona pracownikowi z tytułu rozwiązania umowy o pracę jest wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (i ubezpieczenie zdrowotne), jeżeli wypłata tego świadczenia pozostaje w bezpośrednim związku z zakończeniem zatrudnienia. W sytuacji gdy przyczyną wypłaty ww. rekompensaty
Podatek od towarów i usług w zakresie braku uznania za ZCP przeniesienia pracowników oraz opodatkowania wynagrodzenia w ramach exit fee i prawa do odliczenia podatku VAT od tej czynności.