Wprowadzenie przez Gminę do sieci energetycznej nadwyżki energii rozliczanej w systemie net-metering nie stanowi odpłatnej dostawy towarów podlegającej VAT, gdyż energia nie przechodzi na własność Przedsiębiorstwa energetycznego, a brak wynagrodzenia wyklucza istnienie odpłatnego charakteru czynności.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, w części odnoszącej się do montażu instalacji fotowoltaicznej, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym stosowne przepisy o proporcjonalnym określaniu obniżenia podatku naliczonego mają zastosowanie.
Koszty odsetek i prowizji od kredytów na finansowanie/refinansowanie udziałów w spółce Y należy alokować jako koszty działalności operacyjnej, jeśli zwiększają przychody z działalności gospodarczej, a nie z zysków kapitałowych.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Zwrot świadczenia głównego oraz kosztów procesu otrzymane przez kredytobiorców w drodze ugody z bankiem nie stanowią ich przychodu podatkowego, a odsetki od tych kwot są zwolnione z opodatkowania, jeśli są naliczane od zwrotu niepowodującego przysporzenia podatkowego.
Premia kogeneracyjna, jako dopłata do energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, nie kwalifikuje się jako dotacja na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT i tym samym nie jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
Przychody uzyskiwane z realizacji umów cywilnoprawnych z firmami audytorskimi, dotyczących badania sprawozdań finansowych, stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOF, gdy umowy te spełniają kryteria działalności gospodarczej określone w ustawie.
Sprzedaż udziału we współwłasności nieruchomości po upływie 5 lat od nabycia na mocy umowy dożywocia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, gdyż nie spełnia przesłanek zarobkowego i zorganizowanego charakteru, tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Wydatek na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją ogrzewania nie może zostać uznany za kwalifikujący się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ nie jest wymieniony w rozporządzeniu określającym wykaz uprawnionych materiałów i usług.
Dla celów kalkulacji wskaźnika rentowności, określonego w art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, należy uwzględniać całkowity dochód Spółki, obejmujący zarówno dochód opodatkowany, jak i dochód zwolniony, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT.
Przy kalkulacji wskaźnika dochodowości, na podstawie art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, uwzględnia się całość dochodów, w tym zwolnionych z opodatkowania, co odzwierciedla pełną efektywność ekonomiczną przedsiębiorstwa i odpowiada celowi regulacji.
Sprzedaż nieruchomości nabytej w 2013 roku, która nie była przedmiotem działalności gospodarczej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli następuje po upływie pięciu lat od końca roku nabycia, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a Ustawy o PIT.
Przychody uzyskane ze sprzedaży wyodrębnionych lokali mieszkalnych stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z odpłatnego zbycia nieruchomości, co wyklucza zastosowanie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT.
Czynsz inicjalny, jako koszt pośredni, winien być rozliczany jednorazowo w momencie jego poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, natomiast czynsz dzierżawny stanowi koszt potrącalny na bieżąco jako koszt ogólnego działania zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.
Przychody z wynajmu nieruchomości nie prowadzonego w ramach działalności gospodarczej mogą być traktowane jako tzw. najem prywatny, podlegający opodatkowaniu na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co pozwala na zastosowanie stawek ryczałtu 8,5% do 100 000 zł i 12,5% od nadwyżki.
Usługi instalacji pomp ciepła i fotowoltaiki na rzecz osób niebędących podatnikami podlegają opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości, jako usługi związane z nieruchomością, co uprawnia do rozliczenia VAT w procedurze OSS.
Podatnik będący współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego z możliwością wydzielenia do dwóch lokali, który sfinansował przedsięwzięcie termomodernizacyjne, ma prawo do ulgi termomodernizacyjnej, nawet gdy faktura wystawiona jest na męża w małżeństwie objętym wspólnością majątkową.
Dochód ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnej położonej w Niemczech przez polską spółkę prawa handlowego nie podlega opodatkowaniu w Polsce, a jedynie w Niemczech, na mocy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wskazanych we wniosku opłat GAS oraz ustalenie źródła przychodów, w których koszty te winny być rozpoznane.
Określenie źródła przychodu z tytułu usług świadczonych przez Panią w ramach Umowy współpracy.
Prawo do odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej poniesionych na samodzielny lokal mieszkalny.
Skutki podatkowe prowadzenia działalności usługowej zarejestrowanej w Niemczech przez rezydenta polskiego.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznej.