Diamenty i inne należności wypłacane z tytułu podróży osoby niebędącej pracownikiem, poniesione w celu osiągnięcia przychodów i niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów, mogą być zwolnione od opodatkowania w granicach określonych w przepisach dotyczących podróży służbowej (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PDOF).
Na podatnika nie ciąży obowiązek poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od kwot równoważnych 25% diet oraz ryczałtów na noclegi wypłacanych opiekunom pracującym na zlecenie za granicą, pod warunkiem że wypłaty te mieszczą się w granicach określonych limitów i podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT.
Wydatki na organizację konferencji branżowej mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, jeśli służą promocji i zwiększeniu rozpoznawalności przedsiębiorstwa, przyczyniając się pośrednio do wzrostu przychodów.
Należności z tytułu zwiększonych kosztów utrzymania wypłacane zleceniobiorcom przez Wnioskodawcę, określone do 49 euro za dzień, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania, jeżeli spełniają przesłanki art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT, a na Wnioskodawcy jako płatniku nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy.
Dochody z wynagrodzenia i diet w ramach projektu Twinningu nie są zwolnione z opodatkowania PIT, gdyż nie spełniają przesłanek określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT, w tym przyznania środków bezzwrotnej pomocy polskim podmiotom oraz bezpośredniej realizacji celów programu przez beneficjenta.
Świadczenia wypłacane zleceniobiorcom z tytułu zwiększonych kosztów utrzymania oraz zwrot kosztów podróży realizowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy są zwolnione od podatku dochodowego, pod warunkiem nieprzekroczenia ustawowych limitów oraz gdy świadczenia te nie są zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, w ramach art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT.
Diety wirtualne dla kierowców międzynarodowych są zwolnione z podatku, jednak nie wpływają na odliczenie składek społecznych, które powinny być obliczane od dochodu niezwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należności przysługujące zleceniobiorcom z tytułu diet i zwiększonych kosztów utrzymania za granicą, pod warunkiem ich zgodności z przepisami Rozporządzenia i niezaliczenia do kosztów uzyskania przychodu, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ustawy o podatku dochodowym.
Wypłaty z tytułu zwiększonych kosztów utrzymania, dokonane w związku z realizacją umowy zlecenia i mieszczące się w limitach określonych przepisami rozporządzenia, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy PIT.
W przypadku skumulowanej wypłaty diet w jednym miesiącu, przekraczającej 3 000 zł, zwolnienie podatkowe stosuje się do łącznej kwoty, a nie indywidualnie dla każdej diety.
Diety wypłacane przez LGD członkom jej zarządu nie spełniają przesłanek zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż stanowią wynagrodzenie za czynności w organie osoby prawnej, wymagają poboru zaliczek na podatek dochodowy.
Zwolnione od opodatkowania są diety i inne należności za czas podróży, pod warunkiem spełnienia wymogów art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b Ustawy o PIT, jeśli kwoty nie przekraczają określonych limitów; zleceniodawca nie musi odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od równowartości 25% diet i należności ryczałtowych.
Zwrot dodatkowych wydatków, takich jak opłaty parkingowe i przejazdy płatnymi drogami, ponoszonych w ramach podróży służbowych prywatnymi pojazdami, nie wchodzi w zakres kilometrówki i może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o PIT, o ile spełnione są wymogi dokumentacyjne.
W przypadku skumulowanych wypłat diet radnym lub sołtysom w jednym miesiącu, przysługuje zwolnienie podatkowe jedynie do 3 000 zł od całkowitej kwoty wypłaty dokonanej w tym miesiącu, bez względu na liczbę miesięcy, za które te diety były należne.
Zwrot kosztów przejazdów krajowych w miejscowości, gdzie mieszka pracownik lub znajduje się siedziba pracodawcy, nie jest przychodem. Natomiast w zagranicznych podróżach, zwrot przekraczający ryczałt stanowi opodatkowany przychód, z wyjątkiem uzasadnionej, udokumentowanej potrzeby, co podlega zwolnieniu.
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą dodatkowego świadczenia pieniężnego, tytułem rekompensaty zwiększonych kosztów utrzymania podczas wykonywania pracy w Niemczech.
Obowiązki płatnika w związku z zapewnieniem noclegu, wyżywienia i zwrotu kosztów podróży opiekunom osób starszych w Niemczech.
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, wynagrodzenia wypłacanego pracownikom, składek na ubezpieczenie społeczne odprowadzanych od tego wynagrodzenia pracowników oraz diet z tytułu delegacji pracowników, którzy wykonują pracę na terytorium Niemiec.
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą zleceniobiorcom diet oraz zwrotu innych kosztów związanych z podróżą.
Prawidłowość wykazania w zeznaniach rocznych zwrotów kosztów podróży uzyskanych na terenie Niemiec.
Opodatkowanie zagranicznych diet i zastosowanie zwolnienia przedmiotowego.
Możliwości zastosowania przez płatnika zwolnienia przedmiotowego – dot. wynagrodzenia wypłacanego pracownikom za okres, w którym wykonują oni pracę poza granicami Polski i nie jest to dla nich podróż służbowa.