Dotacje wynikające z modelu cen transferowych, mające na celu utrzymanie rentowności działalności, nie stanowią podstawy opodatkowania VAT, gdyż nie są wynagrodzeniem za skonkretyzowane świadczenia usług.
Wydatki poniesione na wymianę poszycia dachowego, mimo iż przyczyniły się do zmniejszenia strat ciepła, nie są kosztami kwalifikującymi się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ nie spełniają warunków określonych w właściwych przepisach prawa oraz wydanych na ich podstawie przepisach wykonawczych.
Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki nie jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a tym samym podlega opodatkowaniu VAT; gmina zachowuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego.
Nabywca usług zagranicznych, będący czynnym podatnikiem VAT, jest obowiązany do skorygowania rozliczeń importu usług przez wykazanie podatku należnego i naliczonego za okres powstania obowiązku podatkowego, niezależnie od posiadania numeru VAT UE w chwili zakupu tych usług, pod warunkiem wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych.
Wniesienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej aportem do Spółki podatkowo-cywilnoprawnej przez Gminę, jako towaru w rozumieniu ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta z wyłączenia na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, gdyż nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.
Nie istnieje obowiązek korekty VAT należnego i naliczonego przy reklamacji i zwrocie importowanych towarów do dostawcy z państw trzecich, jeśli towary te były przedmiotem czynności opodatkowanych przed reklamacją.
Zaniechanie inwestycji z powodów niezależnych od podatnika nie obliguje do korekty odliczonego podatku naliczonego VAT, jeśli poniesione wydatki miały służyć działalności opodatkowanej i nie zmieniło się ich przeznaczenie na działalność zwolnioną lub nieopodatkowaną.
Wniesienie aportem inwestycji do Spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części i w konsekwencji nie jest wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, lecz jest opodatkowaną odpłatną dostawą towarów, w ramach której podstawa opodatkowania oparta jest o wartość uzyskanych udziałów w spółce.
Zgodnie z art. 24d ustawy o CIT, podatnik, prowadzący działalność badawczo-rozwojową, może stosować preferencyjną 5% stawkę CIT do dochodów z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej. Wypowiedź organu potwierdza też uprawnienie do wstecznych korekt deklaracji, zaczynając od roku 2019, po spełnieniu formalnych i rachunkowych wymogów ustawowych.
Obowiązek korekty odliczonego VAT przysługuje również w przypadku zaniechania inwestycji z przyczyn niezależnych od podatnika; zaniechanie nie zwalnia z korekty podatku odliczonego według wstępnego wskaźnika na podstawie realnych danych dla roku zakończonego.
Spółka prowadząca działalność badawczo-rozwojową związaną z tworzeniem oprogramowania jest uprawniona do stosowania preferencyjnej stawki 5% podatku CIT w ramach ulgi IP Box, w zakresie dochodów z licencji na kwalifikowane prawa własności intelektualnej, przy spełnieniu warunków określonych w art. 24d ustawy o CIT.
Aport infrastruktury geotermalnej przez jednostkę samorządową do spółki komunalnej stanowi czynność opodatkowaną VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca ze zwolnienia z VAT, gdyż nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nawet w przypadku zaniechania inwestycji z przyczyn niezależnych od podatnika.
Prawo do odliczenia VAT naliczonego powstaje w momencie, gdy podatek staje się wymagalny, niezależnie od opóźnień formalnych, w celu zapewnienia zasady neutralności VAT, podmiot jest uprawniony do korekty deklaracji VAT w tym samym okresie, co kwota należnego VAT, jeśli spełnione są warunki materialne.
Podatnikowi rozliczającemu VAT z tytułu importu towarów na zasadach określonych w art. 33a ustawy o VAT nie przysługuje prawo do korekt deklaracji podatkowej w dowolnym terminie; musi je dokonać w ciągu czterech miesięcy od powstania obowiązku podatkowego, w przeciwnym wypadku utraci prawo do takiego rozliczenia i będzie musiał zapłacić podatek wraz z odsetkami.
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje gminie w zakresie inwestycji finansowanych z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych; pełne odliczenie możliwe jest dla inwestycji związanych wyłącznie z działalnością opodatkowaną, natomiast odliczenie proporcjonalne dla inwestycji związanych z działalnością mieszaną, bez względu na źródło finansowania, pod warunkiem
Gmina, dokonując korekty rocznej VAT w zakresie Inwestycji odliczonych przy zastosowaniu prewspółczynnika z Rozporządzenia, jest uprawniona do skorygowania dokonanej korekty rocznej, przyjmując jako ostateczną proporcję odliczenia prewspółczynnik powierzchniowo-czasowy, o ile jest to metoda bardziej reprezentatywna (art. 90c ust. 3 ustawy o VAT).
Podatnik, który zrealizował inwestycję typu greenfield na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia podatkowego od wydatków inwestycyjnych począwszy od miesiąca ich poniesienia, z obowiązkiem dokonania korekt deklaracji podatkowych CIT-8 w granicach przedawnienia zobowiązania podatkowego aż do wyczerpania pomocy publicznej.
Zmiana przeznaczenia budynku na cele najmu opodatkowanego VAT przed jego oddaniem do użytkowania uzasadnia jednorazową korektę i pełne odliczenie VAT według art. 91 ust. 8 i 7d ustawy o VAT, mimo początkowego przeznaczenia budynku do czynności zwolnionych.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego uwzględniającego realne zużycie infrastruktury do celów działalności gospodarczej, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, przy uwzględnieniu specyfiki jej działalności i dokonywanych nabyć.
Gmina, nie realizując czynności opodatkowanych VAT w związku z bezpłatnym udostępnieniem autobusów i posiadaniem instalacji fotowoltaicznej, nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z przedsięwzięciem, a ewentualne wprowadzenie nadwyżek energii do sieci nie zmienia tej ogólnej zasady, nawet w przypadku sporadycznej sprzedaży. Zmiany w tej sytuacji skutkowałyby
Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług w zakresie Rozliczenia Rocznego oraz moment dokonania korekty rozliczenia importu usług w związku z Dodatkowym Rozliczeniem, w przypadku gdy Dodatkowe Rozliczenie ma wartość dodatnią/ujemną.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących inwestycji w Infrastrukturę przy zastosowaniu rzeczywistego prewspółczynnika. Obowiązek dokonywania korekty kwoty podatku naliczonego od wydatków na Inwestycję w oparciu o art. 90c ust. 1 oraz 91 ust. 2 ustawy o VAT z możliwością zastosowania prewspółczynnika.