Podmiot nabywający gaz i energię elektryczną, posiadający koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, spełnia warunki, o których mowa w art. 145e ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, co uzasadnia stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT niezależnie od przewagi konsumpcji nad odsprzedażą.
Otrzymane zaliczki (rekompensaty) w związku ze stosowaniem maksymalnej ceny energii elektrycznej, zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o środkach nadzwyczajnych, nie stanowią dotacji podlegającej opodatkowaniu VAT, ponieważ art. 29a ust. 1 ustawy o VAT ich nie obejmuje.
Profesjonalni uczestnicy rynku energii posiadający koncesję, wymienieni w art. 145e ust. 2 Ustawy o VAT, są objęci mechanizmem odwrotnego obciążenia przy nabyciach tego rodzaju towarów, niezależnie od przesłanek wymienionych w ust. 1, takich jak nieznaczne własne zużycie.
Zwolnieniem z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym objęte są jedynie czynności bezpośrednio powodujące przemiany fizykochemiczne materiałów metalicznych (procesy metalurgiczne) lub niemetalicznych (procesy mineralogiczne). Czynności pomocnicze, jak podgrzewanie form czy pieców, nie podlegają zwolnieniu z akcyzy.
Wewnętrzwspólnotowe nabycie n-butanu i izobutanu sklasyfikowanych do kodu CN 2901 10 00 obliguje do zastosowania mechanizmu VAT-14, jako że mogą one spełniać definicję paliw silnikowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
Gaz ziemny (CN 2711 21 00) wykorzystywany przez pośredniczący podmiot gazowy do nieopałowych celów może być opodatkowany zerową stawką akcyzy, zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym, pod warunkiem, że nie kwalifikuje się do wyrobów wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 oraz załączniku nr 2 do ustawy.
Gaz ziemny wykorzystywany bezpośrednio w procesach metalurgicznych, w ramach których następuje przetwarzanie i obróbka metali, kwalifikuje się do zwolnienia z podatku akcyzowego, zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym oraz przepisami unijnej dyrektywy energetycznej.
Wypłaty dokonywane na rzecz zagranicznego kontrahenta z tytułu nabycia uprawnień do emisji CO2 nie podlegają podatkowi u źródła, a koszty nabycia tych uprawnień są kosztem uzyskania przychodu z chwilą ich umorzenia, co odzwierciedla bezpośredni związek z osiąganymi przychodami.
Kotłownia gazowa, będąca zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, spełnia kryteria zakładu energochłonnego, co pozwala na zwolnienie z akcyzy na wyroby gazowe, gdyż spełniono warunki zużycia do celów opałowych oraz wprowadzono system zarządzania środowiskowego zgodny z art. 31b ustawy o podatku akcyzowym.
Nie jest możliwe zastosowanie zerowej stawki podatku akcyzowego dla wyrobów energetycznych sprzedawanych przez Spółkę poza składem podatkowym; produkcja w składzie podatkowym i spełnienie warunków art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym są wymagane.
Obowiązek podatkowy z tytułu dostaw energii elektrycznej i gazu powstaje w dacie wystawienia faktury pierwotnej lub korygującej, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy o VAT, o ile przyczyny korekty są niezależne od pomyłki w momencie wystawienia faktury pierwotnej.
Finalnym nabywcą gazowym jest podmiot nabywający LNG, który nie spełnia wymogów rejestracyjnych jako pośredniczący podmiot gazowy. Tym samym zużycie LNG do celów prób statków nie kwalifikuje się jako żegluga i nie jest zwolnione z akcyzy, co wyklucza stawkę zerową na podstawie użytego kodu CN 2711 11 00.
Sprzedaż oraz zużycie gazu ziemnego przez Wnioskodawcę, jako finalnego nabywcy, w procesie kogeneracji do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, jest zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przy spełnieniu warunków umownych o specyfikacji użycia gazu.
Ewidencja wyrobów gazowych, prowadzona przez pośredniczący podmiot gazowy, musi obejmować rzeczywiste lokalizacje zużywania gazu, a nie tylko dane zagregowane na poziomie siedziby. Forma prowadzenia ewidencji musi umożliwiać identyfikację miejsca prowadzenia działalności oraz odpowiadać wymaganiom ustawowym przewidującym szczegółowy zakres danych.
Rekompensata przyznawana przedsiębiorstwom energetycznym z tytułu zamrożenia cen gazu, o której mowa w art. 62g ust. 1 Prawa energetycznego, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o ochronie odbiorców gazu.
W przypadku dostawy gazu LPG do wspólnego zbiornika dla wielu odbiorców, Spółka, jako jego właściciel i podmiot pośredniczący, występuje również jako podmiot odbierający w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku akcyzowym, i winna być wskazywana w dokumencie e-DD jako podmiot odbierający.
Przychody z działalności gospodarczej polegającej na usługach pośrednictwa w handlu gazem, klasyfikowane jako PKWiU 35.23.10.0, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, o ile nie wystąpią negatywne przesłanki wyłączające opodatkowanie ryczałtem.
Zmiana przepisów wyłączająca możliwość odliczenia w 2025 roku wydatków na wymianę pieców gazowych z ulgi termomodernizacyjnej nie narusza zasady praw nabytych, gdyż odliczenie jest uzależnione od katalogu wydatków obowiązującego w roku poniesienia danego wydatku.
W przypadku wprowadzenia towarów do składu podatkowego przez Spółkę lub podmiot trzeci, Spółka ma prawo wykazywać w JPK_VAT w pozycji K_36/P_36 całkowitą kwotę podatku wynikającą z deklaracji VAT-14, obejmującą sumę podatku pobranego i wpłaconego przez płatnika lub Spółkę w związku z WNT.
Zwolnienie od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym obejmuje wyroby akcyzowe używane do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej oraz w produkcji energii elektrycznej, pod warunkiem spełnienia określonych ustawowo wymogów związanych z dostarczaniem i użyciem tych wyrobów.
W przypadku nadpłaty zaliczek na poczet dostawy LNG, zaliczki winny być korygowane poprzez faktury korygujące, a nie rozliczeniowe. Nadpłaty bez przypisania do konkretnej dostawy nie generują obowiązku podatkowego w VAT.
Dodatkowe Wynagrodzenie na rzecz sprzedawcy za przesunięcie terminu dostawy uprawnień EUA stanowi element wynagrodzenia za odpłatne świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT, co uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, z uwagi na jego związek z działalnością opodatkowaną.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od zakupu gazu na podstawie proporcji powierzchniowej budynków, z uwagi na brak przewidzianego w art. 90 ustawy o VAT wyodrębnienia podatku naliczonego, związanego z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi. Odliczenie powinno zostać ustalone w oparciu o metodę obrotową przewidzianą ustawą.
Możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT przychodu z tytułu pomocy publicznej otrzymanej przez Spółkę od NFOŚiGW w ramach programu „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 r.”.