Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest stosowane, gdy kredyt zaciągnięto przed styczniem 2015 r. na jedną inwestycję mieszkaniową. Zwrot nadpłaty kredytu nie tworzy przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Umorzone kwoty wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, które spełniają kryteria określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., korzystają z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, co wyłącza obowiązek jego zapłaty przez kredytobiorcę.
Zaniechanie poboru podatku od umorzonego kredytu hipotecznego mieszkaniowego, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., znajduje zastosowanie, gdy kredyt zaciągnięto na jedną inwestycję mieszkaniową, a dłużnik nie korzystał z poprzednich zaniechań. Umorzenie nie kreuje obowiązku podatkowego w tej sytuacji.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od dochodów z umorzenia wierzytelności z kredytu hipotecznego stosuje się jedynie do części kredytu przeznaczonej na cele określone w ustawie o PIT; jednakże umorzenie kredytu na refinansowanie środków własnych nie daje prawa do zaniechania poboru PIT.
Umorzenie części kredytu mieszkaniowego zaciągniętego przed 15 stycznia 2015 roku na cele mieszkaniowe i zabezpieczonego hipotecznie, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., jeżeli kredytobiorca nie korzystał wcześniej z analogicznego zwolnienia.
Zaniechaniu poboru podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają kwoty umorzonego kredytu hipotecznego, jeśli spełnione zostaną przesłanki z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., w tym dotyczące celu mieszkaniowego kredytu i daty jego zaciągnięcia.
Dochód wynikający ze zwolnienia z długu w ramach ugody dotyczącej kredytu mieszkaniowego, zaciągniętego przed 2015 r. i spełniającego określone warunki, jest objęty zaniechaniem poboru podatku dochodowego. Zwrot nadpłat nie powoduje powstania dodatkowego przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Umorzenie zobowiązania z kredytu hipotecznego na cele mieszkaniowe, spełniające warunki rozporządzenia o zaniechaniu poboru podatku, nie skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Zwrot nadpłaty z tytułu kredytu nie stanowi dochodu podatkowego, gdyż jest to korekta wcześniejszego rozliczenia.
Umorzenie zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego prowadzi do powstania opodatkowanego przychodu z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że zaniechanie poboru podatku przewiduje wyjątek dla części zadłużenia związanej z określonymi wydatkami mieszkaniowymi.
Zaniechaniu poboru podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają umorzone wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, o ile kredyt został zaciągnięty na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej i spełnione zostały warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.; nieruchomość nie może mieć przeznaczenia rekreacyjnego, a budynek musi być używany do zaspokajania potrzeb
Umorzenie kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, spełniające warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie długu z tytułu kredytu hipotecznego udzielonego na cele mieszkaniowe, zaciągniętego przed 15 stycznia 2015 r., może korzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego, pod warunkiem spełnienia odpowiednich przesłanek z rozporządzenia Ministra Finansów. Zwroty kosztów procesu nie stanowią przychodu, gdyż nie prowadzą do realnego wzbogacenia się podatnika.
Kwota umorzonego długu hipotecznego może korzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, jeśli umorzenie dotyczy wyłącznie jednego kredytu mieszkaniowego, zaciągniętego na jedną inwestycję mieszkaniową, zgodnie z odpowiednimi regulacjami rozporządzenia Ministra Finansów.
Koszty poniesione na niezakończoną inwestycję informatyczną mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, gdy są definitywne i celowe. Koszty wspólne powinny być alokowane do działalności opodatkowanej i zwolnionej według proporcji przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT.
Umorzenie zobowiązania z tytułu kredytu hipotecznego zaciągniętego po dniu 15 stycznia 2015 r. nie uprawnia do zaniechania poboru podatku dochodowego, a kwota umorzenia stanowi przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu, albowiem nie spełnia przesłanki czasowej określonej w przepisach kształtujących preferencję podatkową.
Zwrócone odsetki, uprzednio odliczone jako ulga, dolicza się do dochodu w roku ich uzyskania bez względu na przedawnienie wcześniejszych zobowiązań. Obowiązek rozliczenia ulgi odsetkowej powstaje z chwilą zwrotu odsetek.
Podatnik przy spełnieniu wszystkich przewidzianych warunków prawnych, w tym dokonaniu korekty zeznania podatkowego za 2023 rok, może zmienić wybór kredytu objętego zaniechaniem poboru podatku dochodowego, uzyskując prawo do zastosowania zaniechania wobec Kredytu 2.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych znajduje zastosowanie do umorzonych kwot wierzytelności z tytułu kredytów zaciągniętych na cele mieszkaniowe pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z rozporządzenia, w tym braku wcześniejszego zaniechania wobec innych inwestycji mieszkaniowych.
Zwolnienie z długu stanowi przychód podatkowy, a umorzenie kredytu konsolidacyjnego może częściowo korzystać z zaniechania poboru podatku, jeśli kredyt spłacał hipotetyczny kredyt mieszkaniowy spełniający odpowiednie kryteria rozporządzenia Ministra Finansów.
Kredyt hipoteczny zaciągnięty na zakup dodatkowej nieruchomości dla własnej wygody nie stanowi kredytu mieszkaniowego realizującego "jedną inwestycję mieszkaniową" w rozumieniu przepisów podatkowych, tym samym wyłączając zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzeń takiego kredytu.
Możliwość skorzystania z zaniechania poboru podatku - kredyt na budowę domu oraz skutki podatkowe otrzymania kwoty zwrotu z banku oraz zwrotu połowy kosztów zastępstwa procesowego.
Skutki podatkowe umorzenia części zobowiązania kredytowego, otrzymania „kwoty dodatkowej” oraz odsetek od nadpłaty kredytu na podstawie ugody z bankiem.
Możliwość skorzystania z zaniechania poboru podatku dla kredytu zaciągniętego na zakup i remont domu oraz skutki podatkowe wypłaty kwoty dodatkowej.