Zasadne jest przyjmowanie domniemania, że osoba odbierająca pismo skierowane do spółki jest uprawniona do wykonania tej czynności. W konsekwencji, jeżeli dana osoba przebywała w siedzibie spółki i nie oświadczyła doręczającemu, że przyjmowanie przesyłek nie mieści się w zakresie jej obowiązków, nie można twierdzić, że listonosz doręczył przesyłkę do rąk osoby nieuprawnionej (wyrok NSA z 8 grudnia 2022
Jeżeli podatnik w ramach procedur podatkowych ustanowił pełnomocnika, to wszystkie pisma organ powinien doręczać pełnomocnikowi, a nie podatnikowi. W każdym przypadku pominięcia pełnomocnika przy doręczeniu wadliwość doręczenia sprawia, że doręczane pismo nie wchodzi do obrotu prawnego, a więc jest całkowicie bezskuteczne – wyrok NSA z 29 listopada 2022 r., sygn. akt I FSK 1708/19.
Od 1 lipca 2021 r. do obrotu gospodarczego i postępowań administracyjnych oraz sądowych zostanie wprowadzony nowy rodzaj korespondencji elektronicznej, czyli e-doręczenia. Doręczenie pisma z wykorzystaniem adresu do e-doręczeń będzie wywierać skutek prawny równoważny z tradycyjnym doręczeniem korespondencji w formie pisemnej. Z czasem e-doręczenia mają stać się dominującą formą wymiany pism. Na wprowadzenie
Spółka powinna powiadomić organ podatkowy o zmianie adresu, pod którym ma następować doręczanie korespondencji. Spółka nie może uzależniać tego powiadomienia od oczekiwania na ujawnienie w KRS zmiany siedziby spółki. Procedury zmiany siedziby spółki obowiązujące w KRS nie zwalniają z obowiązku powiadomienia organu podatkowego o faktycznej zmianie adresu, pod którym ma następować doręczanie korespondencji
Podatnik nie może kwestionować ostatecznej decyzji wymiarowej w drodze wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Nie ma przy tym znaczenia, czy decyzja wymiarowa dotarła do podatnika (została doręczona podatnikowi). Jeżeli zatem decyzja wymiarowa jest ostateczna, organ podatkowy ma pełne prawo odmówić wszczęcia postępowania z wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Ostateczną decyzję wymiarową można wzruszyć wyłącznie
prawo do skorygowania podatku VAT wynikającego z niezapłaconej faktury sprzedaży
Skuteczność doręczenia zastępczego zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego.
Uprawnienie do korekty podatku należnego od wierzytelności nieściągalnych
Kwestia skuteczności doręczenia zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6 dłużnikowi przez Wnioskodawcę, przesłania przez Wnioskodawcę dłużnikowi informacji o zamiarze skorygowania podatku należnego w jednym zawiadomieniu, zastosowania potwierdzenia z urzędu skarbowego o rejestracji dłużnika jako czynnego podatnika VAT oraz sposobu liczenia okresu przekroczenia terminu płatności wierzytelności
Czy do zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6 mają zastosowanie przepisy art. 150 ustawy Ordynacja podatkowa?
Gdy domownik odebrał pismo pod nieobecność adresata, ten nie może powoływać się na nieprawidłowe doręczenie. To podatnik ponosi skutki zaniedbań osoby, która odebrała przesyłkę poleconą od fiskusa - wyrok NSA z 23 marca 2012 r. (sygn. akt II FSK 1887/10).
Od 30 października 2011 r. ujednolicono zasady doręczania pism elektronicznych obowiązujące we wszystkich podmiotach publicznych. Zasady doręczeń określiło rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych, doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (dalej: rozporządzenie
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Dopuszczalne jest przesłanie kilku decyzji organu administracji publicznej w jednej przesyłce (kopercie). Odbiór tej przesyłki, udokumentowany prawidłowo sporządzonym pocztowym potwierdzeniem odbioru, skutkuje doręczeniem wszystkich decyzji znajdujących się w tej przesyłce (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 lipca 2010 r., II FSK 372/09).
Czy Urząd Skarbowy ma prawo odmówić podatnikowi wysyłania korespondencji na adres wskazany przez podatnika?
dotyczy ustalania przychodów i kosztów uzyskania przychodów w sytuacji, gdy spółka, działając w specjalnej strefie ekonomicznej, osiąga dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu (podlegający zwolnieniu z podatku dochodowego) oraz dochód z działalności nieobjętej zezwoleniem (podlegający opodatkowaniu)