Przeksięgowanie kosztów z konta „usługi w toku” na inne konto, które nie odzwierciedla ich jako kosztów sprzedanych usług w zysku netto roku podatkowego, skutkuje powstaniem dochodu do opodatkowania z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych pod estońskim CIT.
Spółka utworzona przez województwo, realizując zadania publiczne powierzone na mocy prawa, nie działa jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a wypłacana jej rekompensata nie stanowi wynagrodzenia za opodatkowane świadczenie usług, tym samym nie wchodzi do podstawy opodatkowania. Działania spółki są klasyfikowane w świetle działań organów władzy publicznej niebędących podatnikami
Czynności wykonywane przez Gminę w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, co wyklucza ich opodatkowanie oraz możliwość odliczenia podatku naliczonego. Przekazanie własności oczyszczalni mieszkańcom nie jest odrębną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu.
Przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworów, w ramach projektu finansowanego przez NCBiR, na rzecz Skarbu Państwa nie stanowi czynności podlegającej VAT z uwagi na brak odpłatności, gdyż wynagrodzenie jest zawarte w dotacji, co oznacza brak związku dotacji z ceną świadczenia.
Dotacja na realizację projektu edukacyjnego, której celem jest pokrycie kosztów ogólnych projektu, nie stanowi wynagrodzenia za konkretne świadczenie w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy VAT. Tym samym, nie stanowi podstawy opodatkowania VAT.
Gmina realizująca budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie działa jako podatnik VAT, gdyż działania te nie mają charakteru zarobkowego. Tym samym wpłaty mieszkańców i dotacje są zwolnione z VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach związanych z inwestycją.
Wartość nabytych rzeczy przy nabyciu w drodze darowizny, gdzie nieruchomość jest obciążona hipoteką, ustala się jako różnicę wartości rynkowej i wartości hipoteki jako ciężaru zmniejszającego czystą wartość nabycia, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Środki finansowe od WFOŚiGW, przekazywane w ramach programu 'Czyste Powietrze', nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, lecz opodatkowane wynagrodzenie, dla którego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Przychody z działalności gospodarczej, w tym z zarządzania projektami sklasyfikowanymi pod PKWiU 70.22.20.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem.
Otrzymane od Ministra Cyfryzacji środki finansowe dla Wnioskodawcy stanowią podstawę opodatkowania VAT jedynie w części przypadającej na czynności realizowane przez Wnioskodawcę. Świadczenia te należy dokumentować fakturą wystawioną na Skarb Państwa.
Dopłaty wnoszone przez Gminę na pokrycie strat bilansowych Spółki związane są bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi, stanowią wynagrodzenie za świadczone usługi i jako takie wchodzą w zakres podstawy opodatkowania VAT zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy VAT.
Dopłata wniesiona przez gminę na pokrycie straty spółki z tytułu świadczenia usług wodociągowych i budowlanych stanowi element podstawy opodatkowania VAT jako składnik wynagrodzenia za te usługi, zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dotacja przyznana na realizację zadania publicznego, niepowiązana z obrotem, nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Jednostka nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zakupy nie służą czynnościom opodatkowanym.
Dopłaty wniesione przez wspólnika spółki na pokrycie strat związanych z działalnością dostarczania wody i odprowadzania ścieków, bez względu na brak wpływu na taryfy, stanowią element podstawy opodatkowania VAT, jako bezpośrednio związane z ceną świadczonych usług.
Dotacja (grant) otrzymana przez Fundację korzysta ze zwolnienia z VAT tylko w tym zakresie, w jakim wiąże się z usługami opłaconymi środkami publicznymi w co najmniej 70%. Takie częściowe zwolnienie musi być zidentyfikowane indywidualnie dla uczestników konferencji, czego nie spełnia samo przekroczenie progu przez łączne finansowanie przedsięwzięcia.
Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, który uprzednio skorzystał z ulgi na złe długi, nie ma obowiązku zwiększenia podstawy opodatkowania CIT o należność uregulowaną na podstawie ugody, w okresie opodatkowania ryczałtem.
Dofinansowanie projektu finansowego z funduszy unijnych, nie wpływając bezpośrednio na cenę świadczonych usług, nie podlega opodatkowaniu VAT. W konsekwencji brak jest podstaw do obniżenia podatku należnego o VAT naliczony od zakupów związanych z takim projektem.
Wniesienie aportem do spółki nakładów na wykonanie stacji ładowania i transformatora stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT. Czynność ta nie kwalifikuje się jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, wyłączona spod opodatkowania. Nabywca ma prawo odliczyć VAT naliczony, a podstawę opodatkowania stanowi wartość nominalna uczestników otrzymanych za aport oraz należny podatek
W przypadku omyłkowego wystawienia faktur niezwiązanych z rzeczywistymi transakcjami, wystawca jest zobligowany do zapłaty VAT wykazanego na fakturach (art. 108 ust. 1 ustawy o VAT), nawet jeśli zostały one skorygowane do zera, gdy zostały wcześniej wprowadzone do obrotu prawnego.
Wniesienie przez Gminę aportem infrastruktury wodociągowej do Spółki nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, lecz podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów. Zapłatę stanowi wartość udziałów oraz równowartość VAT, a podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od poniesionych wydatków na inwestycję.
Dotacja przeznaczona częściowo na konkretne usługi kształcenia stanowi podstawę opodatkowania VAT, gdyż wpływa bezpośrednio na cenę. Jednocześnie zwolnieniom z VAT podlegają kursy i praktyki zawodowe, jak również zajęcia językowe na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o VAT, pod warunkiem spełnienia przesłanek dotyczących form i źródeł finansowania.
Podstawę opodatkowania dostaw towarów stanowi cena jednostkowa części kotłów wskazana w umowie, a momentem powstania obowiązku podatkowego jest chwila dokonania dostawy. Faktury powinny obejmować wyłącznie dostawy opodatkowane na terytorium Polski, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Zryczałtowana rekompensata, przyznawana operatorowi publicznego transportu zbiorowego na podstawie wozokilometrów, służąca pokryciu strat bez bezpośredniego wpływu na cenę usługi, nie stanowi obrotu opodatkowanego VAT, a tym samym nie wymaga wystawienia faktury VAT.