Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanej, w której powiązania wynikają wyłącznie z powiązań ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, podlega wyłączeniu zgodnie z art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.
Czynsz dzierżawny za użytkowanie znaku towarowego oraz czynsz za najem nieruchomości wypłacane przez spółkę na rzecz wspólnika nie stanowią ukrytego zysku, jeśli są ustalone na poziomie rynkowym i uzasadnione biznesowo, zatem nie podlegają opodatkowaniu estońskim ryczałtem CIT (art. 28m ust. 3 ustawy o CIT).
Podmiot, w którym Skarb Państwa posiada pośrednio co najmniej 25% udziałów, jest zwolniony z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, z art. 11n pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nawet gdy powiązanie jest pośrednie.
Koszty dzierżawy nieruchomości od podmiotu powiązanego, spełniające wymogi kwalifikowalności określone w rozporządzeniu o wsparciu nowych inwestycji, mogą być uznane za koszty kwalifikowane do objęcia pomocą publiczną, w ramach zwolnienia podatkowego na podstawie decyzji o wsparciu.
Wynagrodzenie wypłacane wspólnikom Spółki z tytułu dzierżawy nieruchomości oraz nakładów na jej przystosowanie do działalności gospodarczej nie stanowi ukrytego zysku na podstawie art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, gdyż transakcje te realizowane są na warunkach rynkowych i uzasadnionych gospodarczo.
Podstawa opodatkowania VAT dla transakcji sprzedaży w sklepie firmowym może być ustalana metodą koszt-plus, pod warunkiem, że zastosowane ceny względem wszystkich nabywców, w tym pracowników, są zrównane oraz nie są kształtowane przez powiązania personalne, co wyklucza zastosowanie art. 32 ustawy o VAT.
Wydatki na nabycie nieruchomości gruntowej od podmiotu powiązanego, poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, mogą być uznane za koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia, wpływając na wysokość przysługującej pomocy publicznej w formie zwolnienia z CIT. Stanowisko to spełnia kryteria zgodnie z ustawą o wspieraniu nowych inwestycji.
Czynsz dzierżawy udziału w prawie własności nieruchomości, zapłacony na warunkach rynkowych w celu uzyskania przychodów z działalności gospodarczej, stanowi koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem należytego udokumentowania i wystąpienia związku przyczynowego.
Wydatki z tytułu usług świadczonych przez podmiot powiązany mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów bez zastosowania ograniczeń, o których mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, jeżeli usługi te nie są wymienione w ustawie oraz są bezpośrednio związane z przychodami podatnika.
Wydatki związane z nabyciem nieruchomości wykorzystywanych bezpośrednio w działalności produkcyjnej kwalifikują się jako koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, podczas gdy wydatki na cele socjalne i administracyjne takiego statusu nie uzyskują.
Czynsz Najmu i Czynsz Dzierżawny płacone przez Wnioskodawcę nie stanowią ukrytych zysków w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 28m ust. 3 Ustawy o CIT, tym samym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek (estońskim CIT).
Wydatek na nabycie maszyn i urządzeń od podmiotu powiązanego, dokonany po cenie rynkowej, może stanowić koszt kwalifikowany nowej inwestycji w rozumieniu § 8 rozporządzenia ws. pomocy publicznej, na cel zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p., pod warunkiem spełnienia przesłanek formalnych i materiałowych określonych w prawie podatkowym.
Dochody fundacji z pożyczek udzielonych spółkom pośrednio zależnym nie korzystają ze zwolnienia CIT zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT, gdyż art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej wymaga bezpośredniego posiadania udziałów lub akcji przez fundację.
Zwolnienie z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy CIT jest możliwe, gdy żadna ze stron transakcji kontrolowanej nie poniosła straty podatkowej z konkretnego źródła przychodów dotyczącego tej transakcji, niezależnie od strat z innych źródeł przychodów.
Podmiot, który przekracza ustawowy próg wartości transakcji jednorodnych i ponosi stratę podatkową, jest zobowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych. Mały przedsiębiorca może skorzystać z uproszczeń w dokumentacji, obejmujących brak obowiązku analizy porównawczej lub zgodności.
Wynajem nieruchomości przez spółkę od wspólnika, realizowany na warunkach rynkowych i służący faktycznym potrzebom biznesowym przedsiębiorstwa, nie będzie traktowany jako dochód z ukrytych zysków, a zatem nie podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Spółka, spełniając warunki przewidziane w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, jest zwolniona z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanych z podmiotami powiązanymi o krajowym statusie, jeśli nie korzysta ze zwolnień podatkowych ani nie ponosi strat podatkowych w danym roku.
Dochód z najmu nieruchomości przez fundację rodzinną podmiotowi powiązanemu opodatkowany jest stawką 19%. Sprzedaż nieruchomości, nabytej z zamiarem późniejszego zbycia, nie korzysta ze zwolnienia z CIT i podlega opodatkowaniu stawką 25%.
W zakresie ustalenia, czy ponoszony przez Spółkę czynsz dzierżawny za korzystanie ze Znaku towarowego na podstawie zawartej Umowy, wypłacany na rzecz Wspólnika, stanowi ukryty zysk w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.
Działalność Spółki stanowi działalność badawczo-rozwojową, co uprawnia Spółkę do zaliczenia do kosztów kwalifikowanych koszty osobowe oraz koszty nabycia komputerów.
Nabycie zabudowanej nieruchomości gruntowej na której znajduje się obiekt biurowo-produkcyjny w części stanowi koszt kwalifikowany w ramach decyzji o wsparciu.
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ograniczenie w zaliczaniu poszczególnych kosztów do kosztów uzyskania przychodu wynikające z art. 15c oraz obowiązującego do 1 stycznia 2022 r., art. 15e ustawy o CIT, nie ma zastosowania do kosztów działalności zwolnionej z opodatkowania? 2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, w przypadku kosztów związanych
Skutki podatkowe transakcji realizowanych w ramach usługi zarządzania płynnością finansową (cash pooling).
Czy wymienione wydatki poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie nieruchomości od pomiotów powiązanych, stanowić będą koszty kwalifikowane i wpłyną na kalkulację pomocy publicznej.